– Her finnes det ingen dumme spørsmål

Helle Marie Wiik Løwe er leder for kundeservice i Propr, og har daglig kontakt med kunder på både chat, e-post og telefon. Her forteller hun litt om hvilke spørsmål som dukker opp oftest, hva Proprs kundeservice kan bistå med, og ikke minst hvordan du kan komme i kontakt med Helle og kollegene hennes.

– Her finnes det ingen dumme spørsmål

Helle Marie Wiik Løwe er leder for kundeservice i Propr, og har daglig kontakt med kunder på både chat, e-post og telefon. Her forteller hun litt om hvilke spørsmål som dukker opp oftest, hva Proprs kundeservice kan bistå med, og ikke minst hvordan du kan komme i kontakt med Helle og kollegene hennes.

Hva lurer de fleste kundene som tar kontakt med dere på?

– Vi får mange henvendelser fra folk som har hørt om oss men som ikke vet helt hvem Propr er. Det kommer også en del henvendelser om tjenesten generelt og hvordan det fungerer når man skal selge bolig selv gjennom Propr.

Selve bestillingsprosessen er det en del som ønsker hjelp med. Det handler først og fremst om å finne ut hvilke av de tjenestene vi tilbyr som er aktuelle. Vi tilbyr tre ulike pakker, i tillegg til at kundene kan bygge opp sin egen pakke bestående av de tjenestene de har behov for, og veileder gjerne kundene i retning av den pakken som passer deres situasjon.

Noen tar også kontakt med oss og lurer på om den eiendommen de skal selge er egnet for salg gjennom Propr. Der kan vi jo stort sett si ja, gjennom vår boligsalgstjeneste kan man gjøre det meste.

Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag din boligannonse på under 2 minutter. Helt uforpliktende.

Hva kan dere på kundeservice hjelpe kundene med?

– Vi på kundeservice er tilgjengelige for tekniske spørsmål og spørsmål om hvordan man bruker verktøyet. Det digitale verktøyet vårt er utarbeidet for å lose boligselgeren gjennom prosessen på en enkelt og god måte, slik at boligsalget kan gå knirkefritt. Likevel kan det dukke opp spørsmål, og da er vi her for å bistå og svare kundene våre.

Dersom noen ønsker å legge til flere tjenester, hjelper vi med det. Noen har satt i gang prosessen og finner ut etter hvert at de trenger hjelp med å innhente dokumenter, selv om de valgte det bort da de bestilte. Mange opplever at det kan være vanskelig å forstå akkurat hvilke dokumenter de må ha, og deretter å få tak i de riktige dokumentene. Det kan virke overveldende når man ikke er vant med det. Da legger vi til dette i pakken deres, og sørger for at riktige dokumenter innhentes.

En viktig funksjon for oss på kundeservice er å være en støttespiller når noen vil snakke gjennom salgsprosessen sin. Å selge bolig er en stor ting for de fleste, noe vi har forståelse for. Mange synes det er god hjelp i å få kontakt med et menneske som kan bekrefte at alt går som det skal. Vi tar gjerne den praten, bekrefter at verktøyet og systemet fungerer som det skal, og beroliger kunden om at prosessen går etter planen.

*ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER

Nysgjerrig på å selge selv?

Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe. Start med å skrive inn gateadressen din, så er du i gang.

Søk heller på gårds- og bruksnummer

Hvor mye egeninnsats må man egentlig regne med når man selger boligen selv gjennom Propr?

– Første del av prosessen er å finne ut hvilke tjenester man har behov for. Etter en prat med oss, vet kundene hva de vil bestille. Deretter er første jobb å skrive boligannonsen. Verktøyet vårt bistår kunden hele veien her, kommer med forslag til tekst i annonsen, og på bare noen klikk er bildene på plass. Vi får mange gode tilbakemeldinger på boligannonseverktøyet vårt, kundene opplever det som intuitivt og brukervennlig.

Les mer: Therese sparte titusenvis på å selge boligen sin selv

Å finne informasjonen som skal være i boligannonsen krever en liten innsats. Her legger man blant annet inn navn på forretningsfører, og informasjon om forkjøpsrett og hvordan den skal avklares. Heldigvis er det alltid noen man kan ringe som sitter på denne informasjonen, så det er ikke noen stor jobb, men selgeren må gjøre dette selv.

Deretter må man forberede fotografering, enten man velger å ta bildene selv, få inn en fotograf som vi har skaffet eller som kunden har booket selv. Dette må gjøres om man selger gjennom megler også.

Til slutt er det visningen og budrunde. Vi vet at folk flest foretrekker å møte den som bor i boligen på visning, og mange av våre kunder opplever at det er både gøy og naturlig å ta imot folk i boligen sin og fortelle dem om hvordan det er å bo der.

Les mer: Slik får du mye folk på visning

Budrunden er digital, og som selger har du oversikt over alle som har meldt seg på visning, og etter hvert som budene tikker inn, både på sms og i Proprs verktøy, velger du hvilket bud du aksepterer. Interessenter logger seg inn med BankID, og all signering skjer trygt og enkelt med BankID. Da er egeninnsatsen egentlig gjort, og det er bare å feire og glede seg over salget. Som en tommelfingerregel anbefaler vi kunder å beregne 1-2 uker før annonsen er ute på Finn.

Les mer: Hva er forskjellen på å bruke Propr og eiendomsmegler?

Hører dere mye fra boligkjøpere?

– Vi får ikke så mange henvendelser fra boligkjøpere, men vi hører fra dem også. Kanskje har de sett en annonse på Finn der noen selger boligen selv gjennom Propr, og så lurer de på hvem vi er og hvordan dette foregår. Da forklarer vi hvordan tjenesten vår fungerer. For boligkjøper er prosessen nokså lik som om man kjøper gjennom noen som bruker eiendomsmegler.

Les også: Slik er det å kjøpe bolig gjennom Propr

Kjøpere er helt klart velkommen til å ta kontakt med oss dersom de har spørsmål.

Vi har også utviklet en spørsmål og svar-side, der man finner svar på de spørsmålene vi får oftest. Her er det mye nyttig og relevant informasjon for både kjøper og selger.

Hva er det viktigste for dere som jobber på kundeservice, hva slags opplevelse ønsker dere å gi kundene som tar kontakt med dere?

– Systemet vårt gir kundene alt de trenger, det er brukervennlig og utviklet for å gjøre boligsalget enkelt, trygt og korrekt. Likevel er vi opptatt av at det skal være mulig å få kontakt med et hyggelig menneske som kan svare på de spørsmålene kunden har. Å ta kontakt med oss skal være en positiv opplevelse, og vi er tydelige på det ikke finnes dumme spørsmål.

Vi ønsker at de som tar kontakt med oss skal oppleve å få den hjelpen de trenger, og så er det viktig for oss at hjelpen er enkel å forstå. Boligsalg kan virke komplisert, det er mange begreper og uttrykk som kanskje ikke er så enkle å forstå når man ikke forholder seg til dem hver dag. Da er vi der for å forklare og tydeliggjøre hva som kreves, hva som skjer, og hvorfor prosessen er som den er.

Kundene våre er verdifulle for oss, og i Propr tar vi brukernes ønsker og behov på alvor. Det vi lærer i møte med kundene våre tar vi med oss når vi kontinuerlig jobber med å forbedre og videreutvikle tjenesten og kundereisen.

Hva slags boligtype selges det mest av gjennom Propr?

– Vi selger nok mest leiligheter, men det varierer også gjennom året. I perioder kommer det mange tomter for salg, og i forkant av feriesesonger dukker det opp en del hytter. Vi har hatt flere eneboliger til over 20 millioner for salg gjennom Propr.

Les mer: Selg boligen din trygt selv med Propr

Hvordan kan folk få tak i dere på kundeservice?

Vi mener det er viktig å være tilgjengelige for kundene våre, og derfor har vi åpent helt til klokken 20, hele uka gjennom. Her kan man velge mellom chat, telefon (23 90 59 00) og e-post (post@propr.no). Chat-tjenesten ligger tilgjengelig for alle som besøker Propr.no, og krever ingen innlogging. Alle som ønsker er velkommen til å ta kontakt!

Klar til å prøve selv?

Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag en annonse for din eiendom på under to minutter, helt gratis. Start med å velge din boligtype:

Nysgjerrig på å selge selv?

Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe som helst.

Nysgjerrig på å selge selv?