Personvernerklæring
Her kan du lese om:
-
Proprs innsamling, utlevering og bruk av dine personopplysninger
-
Dine rettigheter over egne personopplysninger
-
Hvordan vi beskytter og sikrer dine personopplysninger
Propr AS, ved daglig leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Erklæringen inneholder opplysninger du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19) og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18 1. ledd).
Behandling av personopplysninger på Propr.no
Det er frivillig å oppgi personopplysninger på Propr.no, men noen opplysninger er nødvendige for å kunne benytte Propr. Om du ønsker å bruke Propr til salg eller kjøp av bolig, må du derfor samtykke til at vi kan samle inn og behandle detaljert personinformasjon om deg, andre hjemmels- eller rettighetshavere, kjøpere og om eiendommen.
Minus AS er Proprs databehandler, og har ansvar for drift, vedlikehold og utvikling av Proprs tjeneste. Det er kun Propr og Minus (med underleverandører) som har tilgang til personopplysningene dine. Begge er underlagt taushetsplikt gjennom avtaleinngåelse. Minus og Propr har inngått en databehandleravtale som regulerer hvilken informasjon databehandler (med underleverandører) har tilgang til og hvordan opplysningene skal behandles.
Verktøyet kan testes uten at du gir ifra deg noe persondata. Ønsker du å lagre en annonse, må du oppgi en e-postadresse.
Oppslag mot offentlige registre
Vi henter data om din eiendom fra offentlige registre når du oppgir din bostedsadresse for å kunne automatisk fylle inn matrikkelnumre og annen relevant boligdata.
Bestilling, bud og dokumentsignering
For å legge inn bestilling, akseptere, avslå eller legge inn bud og for å signere dokumenter må du identifisere deg med BankID. Når du bruker BankID første gang vil vi hente inn navn og fødselsnummer. Benytter du BankID på mobil vil vi også hente inn telefonnummer. Denne informasjonen vil lagres slik at vi kan verifisere brukeren din under en budrunde og ved kontraktsignering.
Når du bruker BankID vil vi også gjøre et oppslag mot Ambita for å sammenligne eierforholdet på eiendommen du vil selge med brukeren din. Dette for å forhindre svindelforsøk. Ønsker du å selge for noen andre genereres det automatisk en fullmakt. Denne må signeres med BankID av hjemmelshaver.
Tjenester
Gjennom Propr kan du bestille tjenester fra fotograf, takstmann, Ambita (innhenting av dokumentasjon), FINN-annonse og oppgjør, samt markedsføring hos FINN og Facebook. Bestiller du en eller flere av disse tjenestene gjennom Propr vil vi sende nødvendig informasjon (navn, kontaktinformasjon som telefon og e-post og i noen tilfeller fødselsnummer, samt adresse og matrikkelnumre på boligen du vil selge) til tjenesteleverandøren.
Kundeservice
Kundeservice benytter Intercom for chat, og e-post sendt til post@propr.no vil rutes til Intercoms e-postmottak. All kontakt du har med kundeservice lagres i Intercom og knyttes til brukeren din på Propr.
Tredjepartsleverandører
-
Propr har avtaler med takstmenn for å levere takserings-tjenester over hele landet. Bestiller du takst gjennom oss, vil personinformasjon sendes til takstmannen slik at oppdraget kan gjennomføres.
-
Inviso: Propr benytter Inviso for å levere foto-tjenester over hele landet. Bestiller du bilder gjennom oss, vil detaljert personinformasjon sendes til Inviso slik at oppdraget kan gjennomføres.
-
Norsk eiendomsoppgjør AS: Propr tilbyr våre kunder å bestille oppgjør hos Norsk eiendomsoppgjør AS gjennom oss. Bestiller du oppgjør, vil detaljert personinformasjon sendes til Norsk eiendomsoppgjør AS slik at oppdraget kan gjennomføres.
-
Ambita/Infoland: Propr tilbyr bestilling av nødvendige dokumenter gjennom oss. Bestiller du dokumenter vil matrikkelinformasjon sendes til Ambita, slik at oppdraget kan gjennomføres.
-
Gjensidige Forsikring: Propr tilbyr våre kunder egenerklæring og boligselgerforsikring gjennom Gjensidige. Når du fyller inn egenerklæring og eventuelt bestiller boligselgerforsikring vil detaljert informasjon sendes til Gjensidige.
-
HELP: Propr tilbyr de som kjøper gjennom oss boligkjøperforsikring gjennom HELP. Bestiller du boligkjøperforsikring vil detaljert informasjon sendes til HELP slik at oppdraget kan gjennomføres.
-
Collector Bank: Propr benytter seg av Collector for å gjennomføre fakturering for bestilte tjenester. Bestiller du gjennom oss vil detaljert personinformasjon sendes Collector. Collector vil gjennomføre en kredittsjekk på deg om du bestiller via oss.
-
FINN: Propr tilbyr våre kunder å bestille og publisere boligannonse hos FINN. Bestiller du FINN-annonse gjennom oss vil detaljert personinformasjon, samt all data fra Propr-annonsen sendes til FINN.
-
Amidays: Er vårt markedsføringsbyrå, som hjelper oss med analyse og kommunikasjon. Amidays benytter informasjonen fra bla Google Analytics og Segment.
-
Intercom: Dette er leverandøren av kundeservice-tjenesten vi bruker for å kommunisere med deg som kunde. Kommunikasjonen logges i en kommunikasjonsplatform (Slack) som ansatte i Propr, Minus og samarbeidspartnere har tilgang til. Slik kan du kobles til riktige kontaktpersoner, som kontakter deg slik at du får hjelpen du trenger.
-
Slack: Ansatte i Propr, Minus og samarbeidspartnere bruker programtjenesten Slack som kommunikasjonsplattform for å kunne samarbeide, endre og utvikle Proprs tjenester. E-poster og samtaler du har hatt med kundeservice sendes hit.
-
Segment: Propr benytter databehandleren Segment for å samle kundedata om deg og plassere dem i en samlet enhet. Det kan være din IP-adresse, hvordan du kom til Propr.no, hva du har klikket på på siden, hvor langt du er i løpet (om du har bestilt, publisert annonsen din osv). Informasjon sendes til Intercom, slik at support-tjenesten kan holde seg oppdatert. Formålet er ha kontroll over dine personopplysninger og gi deg best mulig oppfølging. Denne dataen samles med andre kunders data og sendes til samarbeidspartneren vår Amidays, som bruker informasjonen til å bedre annonsering, reklame og markedsføringen av Propr.
-
Sentry: Dette er en databehandler som sikrer Propr-tjenesten, og gjør det mulig for oss å oppdage potensielle avvik i Proprs verktøy.
-
New Relic: Denne programvaren måler ytelsen av Propr.
-
Mailgun: Denne programvaren håndterer alle e-postene som sendes gjennom Propr.no. Det er hit vi sender bestillinger på takst og fotografering fra deg. Opplysningene vi oversender er ditt navn, adresse og telefonnummer, slik at takstmann og fotograf kan ta kontakt med deg for befaring. E-postene sendes i et kryptert format.
-
Google Cloud: Propr benytter seg av Googles skytjenester for håndtering av prospekt og dokumentasjon.
Egne databehandleravtaler mellom Propr og alle tredjepartsleverandører gjelder.
Nettstatistikk
Propr samler inn statistikk om besøkende på Propr.no. Eksempler på hva statistikken gir svar på er hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Informasjonen vi samler inn brukes til å levere, utvikle og forbedre Propr.
Det lagres ikke informasjon som identifiserer deg som bruker, så du forblir anonym.
Vi bruker analyseverktøyene Google Analytics, Google Optimize og Hotjar på vårt nettsted.
Cookies
Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside.
Lagring av opplysninger og behandling av disse opplysningene er ikke tillatt med mindre bruker både har blitt informert om og har gitt sitt samtykke til behandlingen. Brukeren skal få vite om og godkjenne hvilke opplysninger som behandles, hva formålet med behandlingen er og hvem som behandler opplysningene, jf. ekomloven § 2-7b.
Cookies benyttes bla. for å se hvor lenge du oppholder deg på nettsidene våre, beregne trafikk og bruksmønstre, forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse på nettstedet vårt. Vi benytter også cookies til markedsføring, både på og utenfor våre nettsider (såkalte 3. parts cookies). Disse benyttes for å måle og optimalisere effektiviteten i markedsføringstiltak på Internett eller vise målrettede annonser. I tillegg brukes noe av informasjonen til analyse.
Propr bruker følgende informasjonskapsler.
-
Analyseverktøyet Google Analytics setter to informasjonskapsler til bruk i analyse av bruksmønstre, disse kapslene begynner på _ga og _gid.
-
Facebook bruker en informasjonskapsel for å analysere bruksmønster og tilpasse kommunikasjon.
-
Kundeserviceverktøyet Intercom setter to informasjonskapsler for å huske hvem du er mellom besøk, disse kapslene begynner med intercom.
-
Sporingsverktøyet Segment setter fem informasjonskapsler, disse benyttes for å samle kundedata og i markedsføring. Disse kapselene begynner på io, mp og ajs.
Google, via doubleclick.net setter i tillegg følgende informasjonskapsler, til bruk i markedsføring:
-
__gads
-
__sonar
-
_dpm_id
-
DSID
-
IDE
For mer informasjon om Googles informasjonskapsler, kan du besøke Googles sider
Rettigheter
Alle som spør har rett på grunnleggende informasjon om behandlinger av personopplysninger i en virksomhet etter personopplysningslovens § 18, 1. ledd. Propr har gitt denne informasjonen i denne erklæringen, og vil henvise til den ved eventuelle forespørsler. De som er registrert i ett av Proprs systemer har rett på innsyn i egne opplysninger. Vedkommende har også rett til å be om at uriktige, ufullstendige eller opplysninger Propr ikke har adgang til å behandle blir rettet, slettet eller supplert. Krav fra den registrerte skal besvares kostnadsfritt og senest innen 30 dager.
Disse vilkårene oppdateres etterhvert som tjenesten utvikles. Siste og gjeldende versjon er alltid tilgjengelig på https://propr.no/vilkår/personvern.
Oppdatert 31.12.2021
Ring oss på 23 90 59 00 (9–16, ukedager), eller legg igjen ditt telefonnummer så ringer vi deg opp.
Aktuelt
Kundeservice
Chat: 9–20 på hverdager, 12–20 i helger
Send e-post: post@propr.no
Ring oss: 23 90 59 00 (9–16, ukedager)