Sånn fungerer det

Kom i gang
Når du har lagt inn en bestilling så vil systemet opprette en profil hos Propr, der du får tilgang til det digitale systemet vi har brukt mange år på å utvikle og optimalisere, nettopp slik at alle kan selge boligen sin selv på en trygg, kostnadseffektiv og ryddig måte. På din egen Propr-side har du oversikt over alt som skjer i boligsalgsprosessen din.
"Det var ene og alene økonomi som gjorde at vi droppet megler. Vi tenkte at det var verdt å holde visninger selv når vi kunne spare så mye."
Stine Slemdalsolgte enebolig

Beskriv boligen din
Det første du gjør er å skrive teksten som skal gi potensielle kjøpere et inntrykk av boligen din i boligannonsen. Vi har utviklet et intuitivt annonseverktøy, spesielt for deg som skal lage din egen boligannonse. De fleste har aldri gjort det før, derfor er dette verktøyet laget for å veilede deg trygt gjennom prosessen. Du finner annonseverktøyet inne på Propr-siden din.
"Jeg har vært mye på FINN og sett på hvordan boliger beskrives, og hadde en klar idé om hvordan jeg ville presentere leiligheten min."
Frederik Holbergsolgte leiligheten en halv million over prisantydning
Les mer

Alt papirarbeid på plass
Proprs system samler all nødvendig dokumentasjon du trenger for å selge boligen din. Dette er informasjon blant annet fra Statens kartverk, kommunen, og eventuelt forretningsfører. Systemet sørger for at all dokumentasjonen flettes inn i prospektet, sammen med bilder, tilstandsrapport og egenerklæring. Prospektet blir liggende i boligannonsen din, tilgjengelig og nedlastbart for de som vil lese

Fotograf
Gode bilder er viktig for å få folk på visning. Vi kan ordne med en profesjonell boligfotograf som kommer og tar bilder av boligen din. Når fotografen har valgt ut de beste bildene, dukker de automatisk opp i annonsen din. Du bestemmer hvilken rekkefølge bildene kommer i, kan skrive inn den bildeteksten du ønsker, og kan laste opp egne bilder i tillegg.
"Gode bilder er alfa og omega, ta deg råd til å hyre inn en fotograf som kan boligfoto. Selv med en profesjonell fotograf vil du spare utrolig mye penger på å bruke Propr."
Tor Even Mathisensolgte enebolig
Les mer

Takstmann og boligselgerforsikring
Takstmannen kommer hjem til deg på befaring for å kartlegge tilstanden på boligen din. I forkant av befaringen fyller du ut en egenerklæring der du oppgir all relevant informasjon om boligen. Tilstandsrapporten laster du enkelt opp til Propr-siden din, og så legger systemet den i prospektet.
Som Propr-kunde får du tilbud om å tegne boligselgerforsikring gjennom Gjensidige. Dette forutsetter at du har en tilstandsrapport. Propr anbefaler alle boligselgere å tegne boligselgerforsikring.
Finn kjøper
Når du er klar til å selge, er det tid for å legge ut annonsen din, spre budskapet, og gjøre boligen klar for visning.

Legg ut boligannonsen din på FINN
Tiden er kommet for å legge ut annonsen din på FINN. Som med alt annet, gjør du dette fra Propr-siden din. Du trenger ikke FINN-bruker, og du kan enkelt redigere annonsen din etter at den er publisert.
"Jeg hadde aldri skrevet en boligannonse før. Annonseverktøyet var til stor hjelp."
Theresesolgt leilighet
Les mer

Digital markedsføring
Så fort FINN-annonsen din er publisert, kan du når som helst gå inn og endre på den. I tillegg har du oversikt over hvor mange som har sett annonsen din, hvor mange som har lastet ned prospektet, og hvem som har skrevet seg på interessentlisten. Ønsker du mer markedsføring av boligen din, hjelper Propr deg gjerne med målrettet annonsering på FINN og Facebook, slik at du kan nå ut til enda flere potensielle kjøpere.
"Jeg solgte med hjelp fra Propr og er kjempefornøyd. Anbefales på det varmeste!"
Trude Hillersolgte landsted/småbruk

Gjør klart for visning
Inne på Propr-siden din finner du visningslisten med oversikt over alle interessentene som har meldt seg på visningen(e) din(e). Propr tilbyr digitalt visningsmateriell som du enkelt kan skrive ut selv, blant annet visningsskilt, til-salgs-plakater og etiketter til ringeklokken. Dersom du ønsker et fysisk visningsskilt levert hjem til deg, kan du bestille dette som et tillegg når du kjøper en Propr-pakke.

Gjennomfør visning
Proprs system veileder deg gjennom hvert steg av prosessen, og sørger også for at du vet hva du skal gjøre både før og under visning. Du kjenner boligen din best selv. Ved at du kan svare på spørsmålene interessentene har, skaper du en trygghet som ofte resulterer i at folk legger inn bud.

Budrunden
Proprs budrunde er digital, og du følger budrunden i sanntid, inne på Propr-siden din. Interessenter legger inn bud gjennom boligens FINN-annonse, og du får SMS-varsel hver gang det tikker inn et bud - det samme gjør alle interessentene. Du aksepterer eller avslår et bud med et enkelt museklikk. Har du spørsmål om hvordan budrunden fungerer, er Proprs kundeservice tilgjengelige på både chat, e-post og telefon.
"Budrunden startet dagen etter at jeg la ut leiligheten, og en og halv dag senere var den solgt. Salgssummen endte 700 000 kroner over prisantydning."
Cathrinesolgte leiligheten
Les mer
Siste innspurt
Når du har akseptert et bud, er størstedelen av jobben gjort. Nå gjenstår bare signering av kontrakt, oppgjør og overtakelse.

Kontrakt
Propr lager en kjøpekontrakt, hvor all informasjon rundt kjøpet settes inn. Du og kjøper signerer kontrakten digitalt med BankID, dermed trenger dere ikke å arrangere kontraktsmøte. Etter at kontrakten er signert, tar oppgjørsselskapet over.

Oppgjør
Med oppgjør mener vi det økonomiske oppgjøret som sørger for at du får pengene på konto, i tillegg til tinglysning og sletting av heftelser på eiendommen. Bestiller du oppgjør gjennom oss vil dette utføres av et autorisert oppgjørsselskap, Norsk Eiendomsoppgjør AS, slik at du og kjøper kan være trygge på at alt blir gjort riktig.

Overtakelse
Det viktigste du gjør før overtakelsen, er å tømme og vaske boligen. På selve overtakelsesdagen møtes du og kjøper i boligen for å gå gjennom alle rom og se at alt er som avtalt. Dere får tilsendt overtakelsesprotokollen på SMS, og den forteller dere hva som skal gjøres, steg for steg. Til slutt gir du kjøper nøklene til boligen, og da er jobben gjort - du har solgt boligen din selv med Propr!

Support
Proprs kundeservice sitter klare til å hjelpe deg, enten du lurer på hvilken av Proprs pakker du skal velge, hvordan du laster opp egne bilder til boligannonsen din, eller hvordan du legger inn en ekstra visningsdato. Som lederen av Proprs kundeservice pleier å si: – Her finnes det ingen dumme spørsmål!
Kundeservice holder åpent helt til klokken 20, syv dager i uken, og du velger selv om du vil ta kontakt på e-post, telefon eller chat.

Prøv tjenesten gratis
Våre digitale verktøy guider deg gjennom hele prosessen, fra du bestemmer deg for å selge boligen og til du har fått pengene for salget på konto. Har du allerede funnet en kjøper, hjelper vi deg med kontrakt og oppgjør. Aller først anbefaler vi deg å teste ut tjenesten - helt uforpliktende, selvfølgelig.
Lurer du på noe?
Vi er tilgjengelig for spørsmål 9–20 på hverdager, 12–20 på søndager.
Ring oss på 23 90 59 00 (9–16, ukedager), eller legg igjen ditt telefonnummer så ringer vi deg opp.
Aktuelt
Kundeservice
Chat: 9–20 på hverdager, 12–20 i helger
Send e-post: post@propr.no
Ring oss: 23 90 59 00 (9–16, ukedager)