– I dag er det vanskelig å betale under 100.000 kroner når du selger boligen gjennom megler. Mye av det meglerselskapet tar seg betalt for, kan du som boligselger gjøre selv.
Det sier Kjetil Eriksson, daglig leder i Propr.
Med 13 års erfaring som eiendomsmegler ville han bygge en tjeneste som gjør det enkelt, tilgjengelig og trygt å selge egen bolig selv.
– Det ble feil å ta så godt betalt for en jobb som selgeren kunne gjøre selv, sier han og fortsetter:
– Flere ønsker å sitte med kontrollen på prosessen og velge hva de vil prioritere.
Det tenkte Kjetil i 2016 da Propr ble til. Siden har over 6000 personer valgt å selge boligen selv gjennom Propr.
Nysgjerrig på hva det koster å selge boligen selv? Du finner prisoversikten vår her.
*ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER
Nysgjerrig på å selge selv?
Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe. Start med å skrive inn gateadressen din, så er du i gang.
I tråd med lovverket
– Eiendomsmeglerens hverdag har blitt så automatisert og enkel at hvem som helst kan gjøre den jobben selv, forteller Eriksson.
Propr er en digital tjeneste som gir deg verktøyene du trenger for å selge boligen din i tråd med lovverket.
– Vi har lagt ned utrolig mye jobb i å utvikle et verktøy og systemer som ivaretar boligselgeren. Propr sørger for at all nødvendig informasjon er tilgjengelig gjennom hele boligsalgsprosessen.
Les mer: Hva er forskjellen på å bruke Propr og eiendomsmegler?
Ved å skrive inn adressen på boligen din i analyseverktøyet på Propr.no, vil Propr kunne gi et prisestimat på boligen din. Det er basert på boligens adresse, fasiliteter, størrelse, byggeår og antall rom.
Du kjenner din egen bolig best
Når du selger boligen din selv gjennom Propr, holder du selv visninger. Eriksson er overbevist om at det gir trygghet hos begge parter når selgeren selv står på visning. Mange har sikkert møtt en megler som må dobbeltsjekke med eieren midt i visningen.
– Når folk kommer på visning og møter den som bor der, kan man få svar på alt. Boligselgeren kjenner hver krik og krok av boligen, og kan svare på når morgensola treffer balkongen og hva som er optimal varme på badegulvet.
Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag din boligannonse på under 2 minutter. Helt uforpliktende.
Åpent syv dager i uken
Boligsalg kan virke komplekst, og det er mange uttrykk og begreper som kanskje er ukjente for selgeren. I tillegg er det en del dokumentasjon å forholde seg til. Proprs tjeneste er utviklet nettopp for å møte behovene til mannen i gata, og kundene finner informasjon og forklaringer på det aller meste.
Du kan se de mest stilte spørsmålene og finne svarene på dem på vår spørsmål og svar-side.
Verktøyet er utviklet for å gjøre boligsalgsprosessen enkel og trygg. Proprs kundeservice er tilgjengelig på chat, telefon og e-post helt til klokken 20, syv dager i uken. Kundeservice kan hjelpe med å finne de tjenestene kundene trenger, og svare på tekniske spørsmål.
– Ofte vet ikke kundene hvilke dokumenter de trenger, og derfor tilbyr Propr å skaffe all nødvendig dokumentasjon. Dette lastes direkte inn i boligannonsen og prospektet, sier Helle Marie Wiik Løwe. Hun er kundeansvarlig i Propr og forteller at Propr gjør sitt ytterste for å gjøre all relevant informasjon tilgjengelig.
– For mange er det et stort steg i livet å selge boligen. Å selge boligen selv gir ofte en stor mestringsfølelse, sier hun.
*ARTIKKELEN FORTSETTER UNDER
Trygg og profesjonell salgsprosess
– Proprs digitale budsystem er trygt, og fungerer på samme måte som andre digitale budrunder ved boligkjøp. Det sørger for at reglene blir overholdt og at alt går korrekt for seg, sier Kjetil.
For å kunne by, må kjøpere logge seg inn med BankID og beskrive finansieringen av kjøpet, med kontaktinfo til banken. Selger holdes oppdatert via SMS og på boligens budside, hvor man kan avvise eller akseptere bud fortløpende.
Når et bud er akseptert, utformer Propr en ferdig utfylt kjøpekontrakt, som sendes til både selger og kjøper på e-post. Kontrakten signeres med BankID.
– For at oppgjøret skal gå riktig for seg, vil et autorisert oppgjørsselskap sikre at avtalen og pengene håndteres på en trygg måte, forklarer Eriksson.
Tilbyr forsikring
– Dukker det opp store mangler eller feil ved boligen, må kjøper ta det til forsikringsselskapet sitt, uavhengig av om man har hatt en megler involvert eller ikke. Det er opp til selger og kjøper å komme til enighet, noe som ofte skjer gjennom et forsikringsselskap, forteller Eriksson.
Les også: Slik beregnes prisen på boligselgerforsikringen din
Propr tilbyr sine kunder boligselgerforsikring gjennom Gjensidige, og kjøper får tilbud om HELPs boligkjøperforsikring.
– I Norge er det avhendingsloven som regulerer forholdet mellom kjøper og selger ved overdragelse av fast eiendom. Avhendingsloven gjelder enten du selger med megler eller du velger å selge boligen din selv, avslutter Eriksson.
Klar til å prøve selv?
Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag en annonse for din eiendom på under to minutter, helt gratis. Start med å velge din boligtype: