«Hei, dette er Propr.no, du snakker med Karoline»

Ringer du oss, er det mest sannsynlig driftssjef Karoline Gjersvik som svarer. Her forteller hun om typiske spørsmål hun får.

«Hei, dette er Propr.no, du snakker med Karoline»

Vi i Propr.no er opptatt av å gi våre kunder tipp topp service. Det innebærer at vi er tilgjengelige både på chat, e-post og telefon, og kan svare på alt du lurer på om bruken av vårt verktøy og det å selge bolig selv.

Chat-tjenesten er den mest populære. Ikke så rart, siden den er åpen alle dager 8-22, uansett om det er helligdag eller ei. Men noen velger heller å ringe oss i kontortiden, altså hverdager 9-16, og da er det veldig stor sjanse for at det er Propr.nos driftssjef Karoline Gjersvik som svarer.

- Hvem er det som ringer, og hva lurer de på?

- Jeg vil si at fordelingen er 50/50 mellom kunder som har bestilt, og folk som har hørt om Propr og gjerne vil ha litt mer informasjon før de bestiller, sier Karoline.

Og da er hun absolutt rette person å snakke med. Karoline er utdannet eiendomsmegler, og har jobbet i Propr.no siden vi lanserte i juni 2016.

- Hva er det de lurer på da?

- De fleste lurer på hvordan det er å selge bolig selv gjennom Propr.no. Da forteller jeg at vårt verktøy loser dem gjennom salgsprosessen, og at det er helt trygt å droppe megler og heller gjøre jobben selv. Propr.no tar ikke betalt før du har solgt, og tjenestene du bestiller fra våre samarbeidspartnere, som takstrapporten, bilder og nødvendige dokumenter, kan du ta med deg og bruke om igjen, hvis du mot formodning ikke får solgt og vil prøve igjen med megler. Dermed er det lite å tape og mye å vinne på å prøve oss. Det eneste du «taper» på å prøve selv er de 5 000 kronene det koster å annonsere på Finn.no.

Les også: Solgte selv - fikk 300 000 kr over prisantydning

- Noe annet?

- Mange spør om hva kjøpere synes om at selger holder visning selv. Det har vi opplevd at de synes er veldig positivt, fordi selgeren kjenner boligen bedre enn en megler gjør, og kan gi svar på spørsmålene de har direkte. En undersøkelse som er gjort på dette viser at 9 av 10 boligkjøpere foretrekker å treffe selger på visningen.(*) Jeg må derfor si at jeg synes det er rart at eiendomsmeglere anbefaler at selger ikke deltar på visning. Det er et dårlig råd, for kjøperne foretrekker faktisk at selger er til stede.

Les også: Gode tips før visningen

- Ellers, da?

- De som ennå ikke har bestilt lurer på hvor raskt de kan få ordnet med takst og fotografering. Det går ganske kjapt. Som regel ringer takstmannen og fotografen samme dag de bestiller tjenestene for å avtale tidspunkt, og så er det bare å gi seg selv nok tid til å rydde og vaske og forberede boligen for besøk.

- De som allerede har takst, bilder og nødvendige dokumenter på plass, spør hvor raskt de kan publisere. Det kan de gjøre straks de er ferdige med å skrive boligannonsen.

Les også: Hvordan skrive en god boligannonse?

- Noe annet du ofte får spørsmål om?

- Budrunden er det mange som lurer på hvordan fungerer. Vårt budgiversystem er automatisk, så selger har full oversikt over alle bud som kommer inn. Alle som byr må dessuten identifisere seg med BankID, og oppgi hvordan kjøpet skal finansieres. Det som er morsomt er at i ettertid er dette den delen av salgsprosessen kundene jeg snakker med synes var den morsomste og mest lettvinte.

Les mer her: Alt om budrunden

- Når boligen er solgt er det en del som ringer og lurer på hva som skjer videre med oppgjøret. Har de bestilt oppgjør gjennom oss, er det bare å vente til oppgjørsselskapet tar kontakt, hvilket de gjør samme arbeidsdag eller dagen etter. Oppgjørsselskapet ordner med alt, og forteller kjøperen hvilken konto kjøpesummen skal overføres til.

- Er det noen som ringer fordi de ikke skjønner verktøyet, eller ikke er fornøyde?

- Nei, det er det ikke. Vi har vært veldig opptatt av at det skal være enkelt for alle å bruke Propr.no, og det virker det som om vi har fått til. Jeg har faktisk aldri snakket med noen som har vært misfornøyde etter et salg, og det er jo hyggelig.

- Hvorfor begynte du som er eiendomsmegler å jobbe i Propr?

- Jeg ble tilbudt jobben da jeg var eiendomsmeglerfullmektig, og synes det hørtes spennende ut. I jobben som fullmektig så jeg hvor systematisert meglerjobben er, at det egentlig er en rutinejobb. Da jeg så hvordan Propr.nos verktøy fungerte, var jeg ikke i tvil om at jeg skulle takke ja. Jeg tror dette er fremtiden for boligsalg.

Les også: - Er du normalt oppegående og selger en kurant bolig er det ikke noe problem å selge selv

*Undersøkelsen hadde 1400 deltakere og ble gjort av analyseselskapet Inizio.

Nysgjerrig på å selge selv?

Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe. Start med å skrive inn gateadressen din, så er du i gang.

Søk heller på gårds- og bruksnummer

Nysgjerrig på å selge selv?

Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe som helst.

Nysgjerrig på å selge selv?