Vi hjelper deg med takst, bilder og nødvendig dokumentasjon, men selve annonsen må du skrive selv. Det er heldigvis ikke noe hokuspokus, og her har vi samlet noen tips til deg for å gjøre det enda enklere. .
1. Bruk en profesjonell fotograf
Målet med boligannonsen er å få så mange som mulig interessert. Bildene har mye å si, og derfor anbefaler vi alltid å bruke en profesjonell fotograf. Du kan bestille foto gjennom oss, eller du kan finne en fotograf på egenhånd. Bestiller du gjennom oss, bestemmer du selv om du ønsker 15 eller 25 bilder. Plantegning er inkludert i prisen.
Les også: Ti tips før boligfotografering
2. Nødvendig dokumentasjon
Det er en del dokumentasjon som må være på plass når man skal selge eiendom. Hva du trenger varierer ut fra hvordan eiendom du skal selge og hvilken kommune eiendommen tilhører. Bestiller du nødvendig dokumentasjon gjennom oss, legger vi inn riktig bestilling for deg, og dokumentene vil automatisk bli lastet opp i boligannonsen. Du kan hente inn nødvendig dokumentasjon selv, men vi anbefaler at du bestiller det gjennom oss, sånn at du er helt sikker på at alt blir riktig.
Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag din boligannonse på under 2 minutter. Helt uforpliktende.
3. Takst
Du må ha en takstrapport for å selge. Dette er en teknisk beskrivelse som bekrefter eiendommens tekniske standard, og den kan ikke være mer enn seks måneder gammel. Verditakst, takst eller takstrapport er den vanligste – og enkleste – dokumentasjonen som brukes ved salg. Den er enklest fordi den kun tar for seg hvordan eiendommen fremstår på overflaten, og sier lite om byggemessig og teknisk stand. For å sikre både din egen og kjøpers trygghet, tilbyr vi i Propr.no tilstandsrapport, som er en mer beskrivende og grundigere gjennomgang av eiendommen.
4. Gode og nøytrale beskrivelser
Når du beskriver eiendommen din, prøv å være så konkret som mulig. Begrens bruken av adjektiv og tomme fyllord. I verktøyet vårt finner du hjelpetekster og eksempler som hjelper deg på vei. Du kan også lese lignende boligannonser for å hente inspirasjon.
Når det kommer til våtrom, bør du være litt forsiktig. Ikke oppgi badets alder om du ikke er helt sikker. Vær også forsiktig med hvilke ord du bruker. Unngå å bruke ”renovert” eller ”totalrenovert”, da dette kan innebære ansvar for oppgradering som strekker seg utenom selve innredningen (f.eks. vann- og avløpsrør). Om det er gjort nyere endringer på bad/våtrom, bruk heller ”oppusset”, ”pusset opp” eller ”nyoppusset”, og beskriv hva som er nytt og når det ble gjort.
5. Visningstidspunkt
Målet med visningen(e) er å få flest mulig til å komme og se på boligen, hytta eller tomten din. Velg derfor tidspunkt som kan passe for flest mulig. Hold gjerne flere visninger, for eksempel én på en ukedag (ettermiddag/kveld) og én på en lørdag eller søndag (formiddag). Ta gjerne en titt på lignende boligannonser i nærmiljøet og legg visningene dine i samme tidsrom. Det kan også være lurt å være fleksibel for privatvisninger om det er noen som tar kontakt og ikke kan stille på de planlagte visningene.
Les også: Ti tips før visning
6. Sett en fornuftig pris
Som selger står du fritt til å sette den prisen du selv ønsker, men forhør deg gjerne med takstmannen når han/hun er innom for å lage boligsalgsrapport. Følg med på markedet og på lignende boliger i nærheten, og sett prisen basert på hva du tror du kan forvente å få.
7. Se over annonsen din
Når du føler deg ferdig med annonsen, se over en ekstra gang før du publiserer. Ligger bildene i naturlig rekkefølge? Har du skrevet bildetekster? Har du husket all informasjon? Og ikke minst: Er det noen skrivefeil? Du kan også gjøre endringer i annonsen etter at den er publisert.
8. Publiser annonsen din
Når bilder, takst og nødvendig dokumentasjon er på plass, og du er fornøyd med teksten din, kan du publisere annonsen. Den legges da automatisk ut på Finn.no.
Nysgjerrig på å selge selv?
Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe. Start med å skrive inn gateadressen din, så er du i gang.