Når du selger boligen din med Propr, er det Norsk eiendomsoppgjør AS som håndterer det økonomiske oppgjøret mellom partene. Norsk eiendomsoppgjør AS er et eiendomsmeglerforetak som kun arbeider med oppgjør av eiendomshandler. Mone A. Knudtzon, fagansvarlig i Norsk eiendomsoppgjør, forklarer nærmere hvordan oppgjøret foregår og hva man skal være klar over som selger og kjøper.
– At oppgjøret går skikkelig for seg er like viktig for selger som for kjøper, påpeker Knudtzon.
Har du allerede en kjøper? Les om Proprs oppgjørspakke!
Først og fremst: Må man engasjere et oppgjørsselskap når man selger en eiendom?
– I de fleste tilfeller er det nødvendig. Dersom kjøper låner penger i en bank for å kjøpe eiendommen, krever banken at en profesjonell part håndterer oppgjøret. Kjøpers bank krever at det tinglyses pantesikkerhet for lånet. Ved bruk av et oppgjørsselskap kan pengene utbetales til oppgjørsselskapet før de har fått tinglyst pantet. Oppgjørsselskapet garanterer overfor banken at de vil få sikkerhet for pengene sine og tinglyst pantet. Det gir trygghet både for banken, kjøper og selger. Da har du en mellommann som påser at eiendomstransaksjonen går riktig for seg. Selger får pengene, og kjøper får det de betaler for.
Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag din boligannonse på under 2 minutter. Helt uforpliktende.
Hva hvis kjøper ikke trenger lån i banken?
– Som kjøper ville jeg aldri risikere å sette over penger til selger uten å være sikker på at eiendommen faktisk overføres. Det handler ikke bare om å få nøklene, men om at du får hjemmel til eiendommen, at heftelser på eiendommen slettes, at eventuelle servitutter/avtaler blir avklart, og at eierskiftet registreres. For selgers del er det veldig viktig å ikke overlevere nøkler før man har mottatt bekreftelse på at pengene er satt inn på oppgjørsselskapets klientkonto. Som selger skal du ikke overlevere eiendommen før kjøper har gjort opp i henhold til signert kjøpekontrakt.
Les mer: Hvem lager kontrakten?
Med heftelser menes eventuelle lån selger har tatt med sikkerhet i boligen?
– Ja, men det kan også være forkjøpsretter, kjøpekontrakter og andre avtaler som er tinglyst som heftelser på eiendommen. Et annet eksempel er konsesjonsforhold, som må avklares før man får tinglyst skjøtet. Det er dokumenter som skal fylles ut korrekt og oversendes. Det er nok en grunn til at det er viktig å involvere en profesjonell aktør som vet hvordan alt gjøres på riktig måte.
Oppgjørsselskapets hovedoppgave er å sørge for at kjøpekontrakten blir oppfylt. Der står det hvilken eiendom det er snakk om, og at den skal overføres fri for heftelser og til avtalt kjøpesum. Hvordan fungerer det i praksis?
– Når boligen er solgt, kjøper og selger har signert kjøpekontrakten, og forhold slik som forkjøpsretter, styregodkjenning og lignende er avklart, mottar vi kjøpekontrakten fra Propr. Vi kontakter selger og sender en oppdragsavtale som skal signeres med BankID. Så fort oppdragsavtalen er signert av selger, starter vi prosessen med å få full oversikt over eiendommen. Vi sender ut en e-post til selger og til kjøper hvor vi beskriver prosessen videre, og legger ved en oppgjørsavtale som skal signeres. Denne avtalen inneholder alt kjøpers bank trenger for å foreta oppgjøret. Denne avtalen blir et vedlegg til kontrakten partene allerede har signert hos Propr, og til sammen utgjør disse to kontraktene som utgjør eiendomssalget.
Her det viktig at partene leser våre instrukser nøye, slik at vi unngår unødvendige problemer eller forsinkelser i prosessen.
Nysgjerrig på å selge selv?
Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe. Start med å skrive inn gateadressen din, så er du i gang.
Hva er egentlig et pantedokument m/urådighet?
– Et pantedokument m/urådighet, eller en såkalt sikring, sperrer eiendommen frem til overtakelse. Dette gjør at vi har kontroll på eiendommen og pengeheftelser som skal innfris i forbindelse med oppgjøret. Det forhindrer også at selger tar opp nye lån på eiendommen eller selger eiendommen en gang til før skjøtet er tinglyst på ny kjøper. Når eiendommen tinglyses på ny eier, slettes pantedokumentet.
Pantedokumentet er pålydende kjøpesum + 20 prosent. Det skal tinglyses i alle eiendomstransaksjoner vi som oppgjørsselskap gjennomfører.
Les mer: Hva er et skjøte?
Hvor lang tid tar det å ordne alt rundt oppgjøret?
– Vi ber vi om at overtakelse skjer tidligst tre uker etter den datoen kjøpekontrakten signeres av begge parter. Da er vi sikre på at alt er på plass og at alle dokumenter er signert når overtagelse og oppgjør skal finne sted.
Når kjøper har overført kjøpesummen til oss, sender vi ut SMS til begge parter om at pengene er mottatt, og at eiendommen er klar for overtakelse. Deretter får begge tilsendt en lenke til en elektronisk overtakelsesprotokoll de skal gå gjennom og signere ved overtakelsen.
Les mer: Hva er overtakelsesprotokoll?
Hvor lang tid tar det før oppgjøret er utbetalt?
– Før oppgjøret kan utbetales, må skjøtet og panteretten til kjøpers bank være tinglyst.
Hvor raskt det går er avhengig av tinglysningsmetode. Vi kan som regel tinglyse skjøtet elektronisk, og da blir det tinglyst på minuttet. Unntak er dødsbo, opphør av samboerskap med fritak for dokumentavgift, og enkelte festetomter hvor bortfester må samtykke på skjøtet og ikke kan gjøre det elektronisk. Der må vi sende papirskjøte i posten, og da tar det lenger tid på grunn av postgang og lignende.
Hvor lang tid det tar før oppgjøret er utbetalt er også avhengig av kjøpers bank, om de kan sende pantedokumentet elektronisk eller om de må sende det i posten med originale signaturer.
Som en hovedregel kan vi si at dersom alt kan tinglyses elektronisk, tar vi oppgjør samme dag som vi mottar protokoll. Hvis vi må sende originaldokumenter i posten, tar det mellom sju og ti dager.
Hva kreves av selger i oppgjørsprosessen?
– Vi sender e-poster med instrukser til selger. Da er det viktig at selger følger instruksene og fyller ut de skjemaene som skal fylles ut, og signerer det som skal signeres. Jo raskere det gjøres, jo raskere får vi ordnet med oppgjøret.
Vi opplever Propr-selgerne generelt som veldig entusiastiske, de synes det er gøy når de har klart å selge boligen selv. Veldig mange uttrykker også ro når vi tar over prosessen. For de aller fleste er boligen deres største investering. Da er det godt å vite at alt rundt oppgjøret går riktig for seg.
Til slutt vil jeg oppfordre selger til å gi oss mest mulig informasjon om eiendommen. Er det for eksempel nødvendig med konsesjon? Med et dødsbo trenger vi en del dokumenter, som må være på plass før vi får saken. Dersom det er flere eiendommer som følger med boligen, som en garasjeeiendom, vil vi gjerne vite det, og gi oss navn på forretningsfører, informer dersom det er avtaler som medfølger handelen. Er det festet tomt, må vi få vite om bortfester må samtykke i salget, og så videre. Kort sagt: Jo mer vi vet tidlig i prosessen, desto raskere går oppgjøret!
Har du flere spørsmål om oppgjøret eller andre tema knyttet til salg av bolig gjennom Propr, finner du mange svar på våre Spørsmål og svar-side. Du er også velkommen til å kontakte Propr kundeservice, som du kan nå på både chat, e-post og telefon.
Klar til å prøve selv?
Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag en annonse for din eiendom på under to minutter, helt gratis. Start med å velge din boligtype: