Oppdragsavtale, oppgjør

Oppgjørsmegler: Sem Og Johnsen Oppgjør AS

Organisasjonsnummer: 999 638 996

Adresse: Postboks 1613, VIKA

Postnr/Poststed: 0119 Oslo

Telefon: 22 83 22 00

Oppgjørsansvarlig: Sem og Johnsen Oppgjør AS, Christian Remlov Sunde, Helene Friis (Eiendomsmegler), Ingrid Unhjem (Eiendomsmegler), Katrine Fjeldberg (Megler), Kristine Dahl (Eiendomsmegler), Rita Bucci Bråten (Megler), m.fl.

Telefon: 22 83 22 00

E-post: oppgjor@sem-johnsen.no

Vederlag

Sem og Johnsen Oppgjør AS tilbyr en fast pris for oppgjøret. I følge lovverket må det da også foreligge et alternativt tilbud med timepris. Dersom kunden velger fastpris tilkommer ingen ekstra timekostnader.

☑ Oppgjørsgebyr: kr 4 375,– inkl. mva (3 500,– eks mva)

☐ Timespris: kr 1 250,– inkl. mva (kr 1 000,– eks mva)

Beregnes etter antall forbrukte timer, regnet fra hvert påbegynte kvarter. Estimert timeforbruk i arbeidslisten spesifisert i denne avtale. Megler varsler ved vesentlig overskridelse av estimert timeforbruk.

Direkte utlegg

Tinglysing av pantedokument med urådighet (selveier/borettslag) kr 585,-/kr 480,- (manuell tgl)
kr 540,-/kr 440,- (elektr. tgl)
Innhenting av restanse kommunale avgifter (kan variere) kr 200,-
Spørregebyr grunnbok kr 125,-
Eierskiftegebyr til forretningsfører (maksimert til 4R + mva.)
(Gjelder kun ved salg av eierseksjon og/eller borettslagsleilighet) kr 5.860,-
Jf. eierseksjonsloven § 63 a (fra og med 01.01.20) og borettslagsloven § 4-6.
Det kan ikke avtales at andre enn selger kan betale eierskiftegebyret.

Erklæring om sivilstand m.v

1. Er oppdragsgiver(ne) gift eller registrert partner(e)?
Ja ☐ Nei ☐
Hvis ja, må også spørsmål 2 besvares
2. Er oppdragsgiver(ne) gift eller registrerte partner(e) med hverandre og begge underskriver som utstedere?
Ja ☐ Nei ☐
Hvis nei, må også spørsmål 3 besvares
3. Gjelder oppdraget salg av bolig som oppdragsgiver(ne) og dennes (deres) ektefelle(r) eller registrert(e) partner(e) bruker som felles bolig?
Ja ☐ Nei ☐
Hvis ja, må ektefellen(e)/registrert(e) partner(e) samtykke i oppdragsinngåelsen.

Som ektefelle/registrert partner samtykker jeg i oppdragsinngåelsen

Selvdeklarering PEP

1. Er noen av oppdragsgiverne politisk eksponert person?
Ja ☐ Nei ☐

En politisk eksponert person (PEP) defineres som en person som har eller har hatt høytstående offentlige verv eller stilling i Norge eller utlandet, eller en person som er nært familiemedlem eller kjent medarbeider til slik person.

Slike stillinger eller verv er som følger:

1. Statsoverhode, regjeringssjef, minister eller assisterende minister
2. Medlem av nasjonalforsamling
3. Medlem av styrende organ i politisk parti
4. Medlem av høyere rettsinstans som treffer beslutning som ikke eller bare unntaksvis kan ankes
5. Medlem av styre i riksrevisjon, revisjonsdomstol eller sentralbank
6. Ambassadør, chargè d´affaires eller militær offiser av høyere rang
7. Medlem av administrativt, ledende eller kontrollerende organ i statlig foretak
8. Direktør, styremedlem eller annen person i øverste ledelse i internasjonal organisasjon

Boligselgerforsikring - Prisliste

Enebolig:
9,0 promille m/tilstandsrapport.
Minimumspris kr 12 000,-
Maksimumspris kr 55 000,-
Rekkehus – u/seksjonsnummer:
9,0 promille m/tilstandsrapport.
Minimumspris kr 12 000,-
Maksimumspris kr 55 000,-
Rekkehus – m/seksjonsnummer:
4,60 promille av salgssum.
Minimumspris kr 5 200,-
Maksimumspris kr 35 000,-
To/Flermannsbolig – u/seksjonsnummer:
9,0 promille m/tilstandsrapport.
Minimumspris kr 12 000,-
Maksimumspris kr 55 000,-
To/flermannsbolig – m/seksjonsnummer:
4,60 promille av salgssum.
Minimumspris kr 5 200,-
Maksimumspris kr 35 000,-
Selveierleilighet:
4,60 promille av salgssum.
Minimumspris kr 5 200,-
Maksimumspris kr 35 000,-
Andel:
2,90 promille av salgssum.
Minimumspris kr 2 300,-
Maksimumspris kr 30 000,-
Tomt:
9,0 promille av salgssum.
Minimumspris kr 12 000,-
Maksimumspris kr 55 000,-
Hytte:
9,0 promille av salgssum m/tilstandsrapport.
Minimumspris kr 12 000,-
Maksimumspris kr 55 000,-

Hvitvaskingsloven

Fra 1/1 2004 er eiendomsmeglere underlagt hvitvaskingsloven. Dette innebærer at eiendomsmeglere er forpliktet til å melde fra om mistanke om forsøk på hvitvasking til Økokrim, uten at partene varsles om dette.

Dersom oppdragsgiver/oppdragsgivers medkontrahent ikke kan legitimere seg, vil megler ikke kunne gjennomføre transaksjonen og kundeforholdet vil avvikles (jrf hvvl §21 og 24).

Meglerkontoret er tilknyttet Reklamasjonsnemda for Eiendomsmeglertjenester.

Arbeidsbeskrivelse

Sem & Johnsen Oppgjør AS tilstreber alltid et optimalt boligoppgjør og fornøyde kunder. Oppgjøret er en viktig del av en eiendomstransaksjon Det er 7 avgjørende faser i et eiendomssalg som vil påvirke tid, pris og kunde tilfredshet, vi garanterer og dokumenterer en optimal leveranse på alle disse punkter:

Tilrettelegging, registrering og kontroll før og etter oppgjør 3,0 timer
Komplett oppgjør til selger inkl. bekreftelse før overtagelse. 2,0 timer
Kjøpers oppgjør, inkl. tinglysing av dokumenter. Skjøtet sendes kjøper når alt er klart. 1,5 timer
Oppfølging, brev, inneståelser, arkivering, rapportering. 2,0 timer
Arkivering og oppbevaring av kontrakt hos oppgjørsmegler i 10 år. 0,5 timer
Sum 9 timer

Vilkår

Oppdraget gjelder til det blir tilbakekalt, eller maksimalt 6 – seks – måneder fra inngåelse/signatur.

Vederlag/utlegg forfaller til betaling ved budaksept jf. emgll. § 7-4 (1). Oppdragstaker aksepterer at oppdragsgiver betaler vederlaget/utlegg når oppgjøret for eiendommen gjennomføres forutsatt at oppdragsgiver aksepterer at dette trekkes i oppgjøret. Oppdragsgiver gir megler fullmakt til å trekke vederlag/utlegg i oppgjøret ved signering av nærværende avtale.

Ved valg av fastpris som vederlagsform, belastes timespris for medgått tid dersom oppdraget blir tilbakekalt eller dersom handel ikke kommer i stand i løpet av oppdragstiden. Ved valg av timebetaling, faktureres oppdragsgiver for medgått tid, når oppdraget utløper eller blir tilbakekalt og eiendommen ikke er solgt. Valg av vederlagsform er endelig når denne avtale er undertegnet, selv om det i ettertid skulle vise seg at andre alternativer hadde vært gunstigere

Oppdragsgiver har rett til å forelegge eventuelle tvister med oppdragstaker for eiendomsmeglernemda, jfr. emgll. §8-8.

Oppdragstaker har taushetsplikt.

Det tas forbehold om endringer i priser hos eksterne leverandører, samt i offentlige gebyrer. Alle priser i denne avtale er inklusive mva om ikke annet er definert.

Oppdragsgiver er gjort oppmerksom på at gevinst ved salg av boligeiendom kun er skattefri når selger har eiet eiendommen og selv bebodd den i minst ett av de siste to år. Botid regnes fra den dag man registrerer adresse i folkeregisteret, til man aksepterer et bud. Ved salg av fritidseiendom er gevinst skattefri når den har vært eiet og bruk i minst 5 av de siste 8 år før realisasjon. Oppdragsgiver oppfordres selv til å sjekke andre skattemessige konsekvenser.

Oppdragsgiver gir megler tillatelse til å benytte e-post til intern kommunikasjon mellom megler og oppdragsgiver.

Oppdragsgiver plikter å signere/utstede en sikringsobligasjon til Sem & Johnsen Oppgjør AS, denne skal tinglyses. Sikringsdokumentet skal sikre gjennomføring av transaksjonen, samt tjene som sikkerhet for oppdragstakers utestående. Beløpet omfatter også panthavers rett til dekning av oppgjørshonorar og utlegg iht. inngått oppdragsavtale. Dokumentet slettes så snart oppgjøret er gjennomført.

I forbindelse med gjennomføringen av oppdraget, vil oppdragstaker behandle en rekke personopplysninger om oppdragsgiver, herunder blant annet: navn, e-postadresse, personnummer, boligopplysninger, telefonnummer, kjøpshistorikk, overtagelsesprotokoll, kontrakt, bankkontonummer. Behandling av personopplysninger er underlagt personopplysningsloven og personvernforordningen (GDPR). Formålene for behandlingen av personopplysninger er blant annet å oppfylle oppdragsavtalen, etterlevelse av lovpålagt krav, herunder krav i eiendomsmeglingsloven og hvitvaskingsloven, markedsføringsformål, analyse og tjenesteutvikling, mv.

Oppdragsgiver er i henhold til eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 pålagt å oppbevare kontrakter og dokumenter tilknyttet oppdraget i minst 10 år. Etter dette vil opplysningene bli slettet alternativt anonymisert.

Oppdragsgiver vil dele opplysninger med blant annet kommunen, forretningsfører, oppdragsgivers bank/kreditor, Kartverket, Skatteetaten, finn.no, samt leverandører av blant annet meglersystemet og annet elektroniske system som er nødvendig for gjennomføringen av meglers arbeid.

Oppdragsgiver er ikke behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger som foretas av takstmann, boligstylist, fotograf mv. For mer informasjon om vår behandling av personopplysninger og informasjon om dine rettigheter, se vår personvernerklæring på Sem & Johnsens hjemmeside.

Informasjon om angrerett

En forbruker som har inngått oppdragsavtale med eiendomsmegler utenfor eiendomsmeglers kontor, kan uten begrunnelse si opp avtalen. Fristen for å benytte angrerett er 14 dager fra dagen etter avtalen ble signert av oppdragsgiver og ansvarlig megler jf. angrerettloven §§ 20 og 21.

Angrerett gjelder ikke etter at oppdraget er fullført, forutsatt at oppdragsgiveren uttrykkelig har samtykket til at leveringen av eiendomsmeglingsoppdraget starter før utløpet av angrefristen på 14 dager, og har erkjent at det ikke er angrerett etter at tjenesten er fullført.

Oppdragsgiver utøver angrerett gjennom å sende beskjed om dette innen 14 dager fra dagen etter oppdragsavtalen ble underskrevet av begge parter. Standardformular for å utøve angrerett ligger som vedlegg til oppdragsavtalen. Det er ikke krav til at man fyller ut et angrerettskjema, men megler må få skriftlig beskjed om at man ønsker å benytte angreretten.

Oppdragsgiver som benytter seg av angreretten etter å uttrykkelig ha anmodet eiendomsmeglingsforetaket om å begynne på oppdraget før angrefristen er gått ut, må betale eiendomsmegler et rimelig vederlag for den delen av tjenesten som er levert frem til tidspunkt for bruk av angreretten.

Førtidig oppstart av eiendomsmeglingstjenesten inkludert tilleggstjenester

☐ Jeg ønsker at eiendomsmeglingsforetaket skal sette i gang arbeidet i henhold til oppdragsavtalen, herunder starte levering av tilknyttede avtaler, før angrefristen på 14 dager har utløpt, og erkjenner at angreretten har gått tapt når tjenesten er levert.

☐ Jeg ønsker IKKE at eiendomsmeglingsforetaket skal sette i gang arbeidet i henhold til oppdragsavtalen, herunder starte levering av tilknyttede avtaler, før angrefristen på 14 dager har utløpt.

Oppdatert 07.07.2021.

Spørsmål om Propr?

Ring oss på 23 90 59 00 (9–16, ukedager), eller legg igjen ditt telefonnummer så ringer vi deg opp.

Propr.no

Aktuelt

Om oss

Kundeservice

Chat: 9–20 på hverdager, 12–20 i helger

Send e-post: post@propr.no

Ring oss: 23 90 59 00 (9–16, ukedager)

:
Vi samarbeider med:Gjensidige logo