Blogg

Kjetil gjorde det mulig for alle å være sin egen megler

– Eiendomsmeglerens hverdag har blitt så automatisk og enkel at hvem som helst kan gjøre det selv.

– I dag er det vanskelig å betale under 100 000 kroner når du selger boligen gjennom megler. Mye av det meglerselskapet tar seg betalt for, kan du som boligselger gjøre selv.

Det sier Kjetil Eriksson, daglig leder i Propr.

Med 13 års erfaring som eiendomsmegler ville han bygge en tjeneste som gjør det enkelt, tilgjengelig og trygt å selge egen bolig selv.

– Det ble feil å ta så godt betalt for en jobb som selgeren kunne gjøre selv, sier han og fortsetter:

–  Flere ønsker å sitte med kontrollen på prosessen, og velge hva de vil prioritere.

Det tenkte Kjetil i 2016 da Propr ble til. Siden har over 6000 personer valgt å selge boligen selv gjennom Propr.

I tråd med lovverket

– Eiendomsmeglerens hverdag har blitt så automatisk og enkel at hvem som helst kan gjøre det selv, sier han.

Propr er en digital tjeneste som gir deg de riktige verktøyene slik at du kan selge din egen bolig i tråd med lovverket.

– Vi har lagt ned utrolig mye jobb i å utvikle et verktøy og systemer som ivaretar boligselgeren. Propr sørger for at all nødvendig informasjon er tilgjengelig gjennom hele boligsalgsprosessen, forteller Eriksson.

Ved å skrive inn adressen på boligen din i analyseverktøyet på Propr.no, vil Propr kunne gi et prisestimat på boligen din. Det er basert på boligens adresse, fasiliteter, størrelse, byggeår og antall rom.

Om du lurer på hva de ulike pakkene våre koster, så kan du finne mer informasjon om dette her.


Du kjenner boligen best

Eriksson er overbevist om at det gir trygghet hos begge parter når selgeren selv står på visning.

Mange har sikkert møtt en megler som må dobbeltsjekke med eieren midt i visningen.

– Når folk kommer på visning og møter den som bor der, kan man få svar på alt. Boligselgeren kjenner hver krik og krok av boligen, og kan svare på når morgensola treffer balkongen, og hva som er optimal varme på badegulvet.

Åpent syv dager i uken

– Med så mange dokumenter å holde styr på, hvordan kan en privatperson være sikker på at alt er korrekt?

– Ofte vet ikke kundene hvilke dokumenter de trenger, derfor tilbyr Propr å skaffe all nødvendig dokumentasjon. Dette lastes direkte inn i boligannonsen og prospektet, sier Helle Marie Wiik Løwe.

Hun er kundeansvarlig i Propr og forteller at Propr gjør sitt ytterste for å gjøre all relevant informasjon tilgjengelig.

– For mange er det et stort steg i livet å selge boligen. Å selge boligen selv gir ofte en stor mestringsfølelse, sier hun.

Du kan også finne svar på mye av det du lurer på her.

Trygg og profesjonell salgsprosess

– Proprs digitale budsystem er trygt, og fungerer på samme måte som andre digitale budrunder ved boligkjøp. Det sørger for at reglene blir overholdt, sier Kjetil.

For å kunne by, må kjøpere logge seg inn med BankID og beskrive finansieringen av kjøpet, med kontaktinfo til banken.

Du holdes oppdatert via SMS, og på boligens budside. Her kan du avvise eller akseptere bud fortløpende.

Propr utformer en ferdig utfylt kjøpekontrakt som sendes til både deg og kjøper på e-post. Kontrakten signeres med BankID.

– For at oppgjøret skal gå riktig for seg, vil et autorisert oppgjørsselskap sikre at avtalen og pengene håndteres på en trygg måte, sier han.

Forsikring

– Hva skjer om det oppstår feil etter at pengene er overført?

– Dukker det opp store mangler eller feil ved boligen, må kjøper ta det til forsikringsselskapet sitt, uavhengig av om man har hatt en megler involvert eller ikke. Det er opp til selger og kjøper å finne en enighet, noe som ofte skjer gjennom et forsikringsselskap, forteller Eriksson.

Propr tilbyr sine kunder boligselgerforsikring gjennom Gjensidige, og kjøper får tilbud om HELPs boligkjøperforsikring.

– I Norge er det avhendingsloven som regulerer forholdet mellom kjøper og selger ved overdragelse av fast eiendom. Avhendingsloven gjelder enten du selger med megler eller du velger å selge boligen din selv, avslutter Eriksson.





Spørsmål om Propr?

Ring oss på 23 90 59 00 (9–16, ukedager), eller legg igjen ditt telefonnummer så ringer vi deg opp.

Propr.no

Aktuelt

Om oss

Kundeservice

Chat: 9–19 på hverdager, 12–20 på søndager

Send e-post: post@propr.no

Ring oss: 23 90 59 00 (10–16, ukedager)

Vi samarbeider med:Gjensidige logo
: