– Jeg fikk ymse tilbakemeldinger da jeg la ut salgsjobben på hytta på en side hvor meglere som var interessert kunne ta kontakt. Ingen av meglerne viste interesse for hytta eller meg som kunde, alt fokuset var på hvor mye de skulle ha for å ta oppdraget. I forkant hadde jeg anslått en takst på 1,2 millioner, og en megler sa han skulle ha 200 000 kroner for å selge den. Mens jeg undersøkte dette, dukket Propr opp, og vekket nysgjerrigheten min.
Bjørn bestemte seg for å finne ut mer om salgsprosessen med Propr. Han registrerte hytta på Proprs nettside, men Proprs verktøy kunne ikke finne adressen.
– Da tok jeg en telefon til kundeservice, og bare minutter senere hadde de løst det, og jeg kunne klikke meg gjennom prosessen.
Karoline Gjersvik, driftsleder i Propr, forteller at hyttetomter noen ganger kan snike seg ut av systemet.
– Da er det bare å kontakte kundeservice på telefon, chat eller e-post, så ordner vi opp i det med én gang. Kundeservice er tilgjengelig helt til klokken 20, syv dager i uka.
Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag din boligannonse på under 2 minutter. Helt uforpliktende.
Dyrt å bruke megler for å selge hytta
– Vi gjorde et litt taktisk grep da vi skulle sette prisantydning, og valgte å legge ut hytta til den tekniske verdien vi fikk fra takstmannen. Grunnen til det var at vi håpet flere ville komme og se på hytta, og dermed se beliggenheten, som var det vi solgte hytta på.
Selger du bolig selv med Propr, sparer du mye sammenlignet med å bruke megler. Dette ble et viktig argument for Bjørn også.
– Dersom vi skulle dekke meglerutgiften og samtidig få det vi mener hytta er verdt, hadde vi nok mistet en del interessenter fordi prisen ble for høy.
Hele prosessen gikk slag i slag
Da Bjørn hadde bestilt Propr-pakke, fikk han god oppfølging videre.
– Det var så enkelt og greit. Så fort vi kom i gang, gikk det slag i slag videre. Det tok ikke lang tid før Propr hadde hentet inn og lagt inn dokumentasjonen. Å skrive annonseteksten gikk også som smurt, mye takket være tekstforslag som verktøyet genererte til oss. Vi benyttet oss av flere av disse formuleringene, og ble godt fornøyd. Hele veien fikk vi e-poster fra Propr, som minnet oss på hva som var neste steg i prosessen. Denne oppfølgingen var både nyttig og betryggende.
Bjørn har god erfaring med å bruke Proprs kundeservice, hvor man kan velge mellom chat, e-post og telefon.
– Dukket det opp noe jeg lurte på underveis, tok jeg kontakt med Proprs kundeservice på chat, og fikk svar med én gang. Å ha en kundeservice som faktisk er tilgjengelig umiddelbart, er gull verdt. De fleste av oss har ikke solgt hytte så mange ganger før, og da er det fint å slippe å bli gående og vente på svar på de spørsmålene man har. I tillegg lå det en hel del relevant informasjon på Proprs nettsider, som vi også hadde god nytte av.
Nysgjerrig på å selge selv?
Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe. Start med å skrive inn gateadressen din, så er du i gang.
Gøy å vise frem hytta og beliggenheten selv
I det daglige jobber Bjørn som selger, så å holde visning selv var uproblematisk. Han tror heller ikke man må være vant med salg for å gjøre en god jobb på visning.
– Å stå på visning selv var helt uproblematisk, det var gøy å vise frem hytta og den flotte beliggenheten. Vi har hatt hytta i 20 år, noe som betyr at vi kunne svare på alle spørsmål. Det er også en stor fordel å kunne gi interessentene tips til hvor de kan fiske, gå på ski, plukke sopp, og så videre.
Bjørn savnet ikke meglerbistand da han forberedte visningen, og fant det han trengte av visningsmateriale hos Propr.
– Det er en og en halv kilometer fra hytta og ned til veikrysset hvor man kjører av for å komme opp, så det var supert å kunne printe ut Propr-plakatene som viste at hytta var til salgs. Det ga et proft og ordentlig inntrykk, i tillegg til at folk faktisk fant frem til hytta, forteller Bjørn lattermildt.
For Bjørn dukket det opp en noe overraskende utfordring under visningen.
– Utfordringen med å møte interessentene selv, er at det er lett å få en favoritt, noen man liker ekstra godt. Siden jeg er glad i hytta selv så hadde det jo vært skikkelig hyggelig om jeg kunne velge hvem som skulle ta over hytta. Det var nesten så det ble fristende å selge hytta til den favoritten, selv om vedkommende ikke leverte det høyeste budet. Men vi gjorde ikke det, altså.
Blir spurt hvordan han fikk det til
Mens Bjørns hytteannonse lå ute på Finn, ble han kontaktet av flere personer. Men ikke alle hadde spørsmål om hytta eller visningstidspunkt.
– Det overrasket meg da tre stykker tok kontakt og lurte på hva jeg hadde gjort for å få til å selge på denne måten. De hadde fulgt med, sett på annonsen, og likte det de så. De ville vite hvordan jeg hadde solgt hytta selv. Jeg skryter allerede av Propr til alle jeg kjenner, så jeg fortalte det gjerne til dem også. Jeg vet at i alle fall én av dem skulle kontakte Propr for å selge hytta selv på denne måten.
Godt fornøyd med salget
– Hvis jeg skal oppsummere opplevelsen med å selge hytta selv med Propr, vil jeg si det har vært fantastisk, veldig bra. Vi hadde sju eller åtte par på visning ei helg, fire par var med i budrunden, og kl.12:15 på mandag var hytta solgt. Det har vært en udelt positiv erfaring, som er grunnen til at jeg nå anbefaler alle jeg snakker med å bruke Propr neste gang de skal selge bolig.