Ordner ikke megleren opp i uenighet?
Dette er en av de gamle mytene om eiendomsmegleren, hvor megleren ses på som en som kan ordne alt for boligselgeren. Det er på høy tid å avlive denne illusjonen. Megleren følger en selger gjennom prosessen, på samme måte som Propr gjør når du selger selv. Oppstår det problemer etter overtakelsen, vil ikke megleren ordne opp. Din relasjon med megleren avsluttes den dagen overtakelsen finner sted. Propr vil heller ikke ordne opp for deg dersom kjøper klager etter overtakelsen. De som derimot stiller opp, er forsikringsselskapet. Forutsatt at du har tegnet forsikring, vel å merke.
For å se nærmere på flere myter om eiendomsmegleren, les gjerne 7 myter om hvorfor eiendomsmegleren er best når du skal selge bolig.
Må jeg tegne boligselgerforsikring?
Når du selger boligen din med Propr, får du tilbud om å tegne boligselgerforsikring med Gjensidige. Vi mener Gjensidige er den beste leverandøren av denne typen forsikring, og anbefaler alle som selger bolig å tegne denne forsikringen.
Mange lurer på om det virkelig er nødvendig med boligselgerforsikring, og bare for å ha det på det rene: Det er ikke påkrevd å ha boligselgerforsikring når du selger bolig i Norge. Dette er noe hver enkelt boligselger velger selv.
Vi tok en prat med Knut A. Grundvig, produktsjef for boligselgerforsikring hos Gjensidige, for å få noen innspill på hvordan en klagesak kan se ut, med og uten boligselgerforsikring.
– Uten boligselgerforsikring påtar du deg en stor økonomisk risiko, siden du da er ansvarlig for skjulte feil og mangler i inntil fem år etter overtakelsen. Å la være å tegne boligselgerforsikring blir som å droppe kasko på en ny bil, fordi du ikke har noen planer om å kræsje bilen.
Les også: Derfor er det viktigere enn noen gang å ha boligselgerforsikring
Selgers ansvar, med eller uten megler
Som boligselger har du ansvar for å oppgi riktig informasjon om boligen du selger. Med den nye avhendingsloven, som trådte i kraft i januar 2022, ble selgers ansvar i boligsalget tydeliggjort. Les mer om hva dette innebærer i denne artikkelen.
Grundvig i Gjensidige forteller at de får mange saker knyttet til mangelfull informasjon fra selger.
– De vanligste klagesakene vi får inn handler hovedsakelig om mangelfulle eller uriktige opplysninger gitt i salgsdokumentene, herunder informasjon fra boligselger og feil i tilstandsrapport.
Mange tror at megleren sitter med ansvaret for at informasjonen som gis i salgsrapporten er riktig, fordi det er megleren som lager dette dokumentet. Slik er det ikke. Det er du som boligselger som må passe på at opplysningene som kommer frem er riktige. Det samme gjelder når du selger med Propr. Grundvig fremhever også dette.
– Ansvaret etter avhendingslova og opplysningsplikten etter denne vil være det samme, uavhengig av om man selger selv eller bruker eiendomsmegler.
Dersom du fremdeles er usikker på om du ønsker å tegne boligselgerforsikring, har vi listet opp noen argumenter for og imot boligselgerforsikring i denne artikkelen.
Trenger man egentlig boligkjøperforsikring?
Det korte svaret er ja. Den som kjøper bolig gjennom Propr, får tilbud om boligkjøperforsikring gjennom HELP. De har landets største advokatmiljø for boligkjøpere, med 180 ansatte advokater.
Dag Are Børresen, kommunikasjonsdirektør og advokat i HELP Forsikring, forteller at antall henvendelser til HELP fra boligkjøpere ligger på samme nivå som før lovendringene trådte i kraft i 2022. Han understreker viktigheten av å ha jurister på laget i en klagesak.
– Når det handler om å plassere risiko og ansvar for feil, som til dels kan ha store økonomiske konsekvenser, vil det alltid være ulike syn og argumenter som taler for og mot den ene eller andres sak. Jussen er komplisert, og derfor er det viktig å ha ekspertise i ryggen. De vet hvilke argumenter som veier tyngst i din sak. Det gir trygghet. Dette gjelder på mange rettsområder, også boligkjøp. Derfor er boligkjøperforsikring en klok investering for kjøper.
I tillegg til tryggheten ved å ha faglig ekspertise tilgjengelig, er boligkjøperforsikring smart rent økonomisk, forteller Børresen.
– Det er dyrt å ta en sak til retten. Faktisk koster det dobbelt så mye å ta en sak til retten nå, som for ti år siden. Boligkjøperforsikringen dekker både egne og idømte sakskostnader. Når uhellet er ute, er boligkjøperforsikringen gull verdt. Da betaler du ikke timepris for advokathjelpen du behøver.
Knut A. Grundvig i Gjensidige er enig.
– Vi anbefaler på det sterkeste at boligkjøpere tegner boligkjøperforsikring. Da er kjøper også sikret på lik linje som boligselger, med spesialiserte advokater med inngående kunnskap om avhendingsloven. Dette gjør at eventuelle tvister mellom kjøper og selger løses på en korrekt og effektiv måte.
Kostnaden på boligselgerforsikring
I en boligsalgsprosess er det flere utgifter samtidig. Kanskje trenger du å pusse opp før du skal selge, skaffe møbler til fotografering og visning eller fikse noe elektrisk du har utsatt å få orden på. Noen kan kanskje tenke at forsikringen, enten du er boligselger eller boligkjøper, er en unødvendig utgift å legge på toppen av alt annet. Det trenger du derimot ikke tenke på.
En fordel med å tegne boligselgerforsikring, er at den trekkes fra oppgjøret. Det betyr at du ikke trenger å sette av penger til å betale boligselgerforsikring i forkant av eller underveis i boligsalgsprosessen. Etter at boligen er solgt, kommer oppgjøret på kontoen din. Da kan du se at prisen for boligselgerforsikringen er trukket fra. Vil du vite mer om hvor mye boligselgerforsikring koster, kan du lese om hvordan prisen på boligselgerforsikring beregnes.
Har du spørsmål om hvordan oppgjøret foregår? Vi bruker Norsk Eiendomsoppgjør, et oppgjørsselskap med sertifisering fra Finanstilsynet. Du kan lese mer om oppgjøret her: Alt du bør vite om oppgjøret.
Uenighet ved overtakelsen
Når dagen for overtakelsen kommer, møtes selger og kjøper i boligen for å gå gjennom og se at alt er som avtalt, og for at selgeren skal overlevere nøklene og boligen. Mange lurer på hva som skal følge med i en bolighandel. Dette er det tydelige regler for, i tillegg til en løsøreliste som viser hva som skal og ikke skal følge med boligen. Vi har laget en oversikt i denne artikkelen.
Knut A. Grundvig i Gjensidige anbefaler å forholde seg til løsørelisten du finner i artikkelen over dersom det oppstår uenighet under overtakelsen. Han har også et tips til hva man kan gjøre dersom selger og kjøper ikke blir enige om hva som skal følge med boligen.
– Dersom det oppstår uenigheter under overtakelsen, bør dette føres inn i overtakelsesprotokollen. Da er det viktig at både kjøpers og selgers syn på situasjonen dokumenteres. Videre anbefaler Grundvig at begge parter tar kontakt med sitt forsikringsselskap dersom det oppstår uenighet mellom kjøper og selger på overtakelsen.
– Slik får begge parter hjelp til å fylle ut overtakelsesprotokollen på en måte som sikrer at begge parters interesser ivaretas.
Les også: Vi har laget en nyttig huskeliste til boligselgeren, hvor alt du må huske på før og under overtakelsen er listet opp. Du finner huskelisten her.
Den beste fremgangsmåten ved klage
På spørsmålet om hvordan du går frem dersom kjøper klager på noe etter overtakelsen, er svaret enkelt: Kontakt forsikringsselskapet ditt. Da får du hjelp og juridisk rådgivning, og slipper å ta kostnaden ved å hyre inn advokat selv. Når du tegner boligselgerforsikring slipper du å bekymre deg for et scenario der boligkjøper kommer med en klage. Med forsikring kan du sove godt om natten, vel vitende om at landets fremste eksperter på jus står klare til å bistå deg dersom det blir nødvendig.
Nysgjerrig på å selge selv?
Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe. Start med å skrive inn gateadressen din, så er du i gang.