Hilde solgte leiligheten i Haugesund på bare tre dager, til 550 000 kroner over prisantydning
Hilde Vea Hansen har tatt steget fra å jobbe som bioingeniør til å starte eget boligflippingsfirma. Å selge boligene med Propr sikrer henne og kjøperne et trygt og ryddig boligsalg, og store summer spart når hun ikke betaler meglerprovisjon.

Å leve av boligflipping har vært Hildes drøm i noen år, og nå i 2024 tok hun steget ut i en hverdag som selvstendig næringsdrivende.
– Jeg snakket med mannen min om det, og av ulike grunner passet det fint å kaste seg ut i det nå. Det er selgers marked i Haugesund og omegn for tiden, og når det første prosjektet gikk så bra, er jeg optimistisk.
Ble anbefalt å selge selv med Propr
En bekjent av Hilde i Oslo anbefalte å bruke Propr.
– Å selge bolig selv uten megler er ikke et like kjent konsept i området Haugesund/Karmøy, mens det virker mer vanlig i Oslo. En bekjent fortalte om en vellykket og flott opplevelse med å selge bolig med Propr, og da måtte jeg jo sjekke det ut.
Hilde legger ikke skjul på at de store pengebesparelsene med å bruke Propr heller enn megler var et viktig argument.
– Siden jeg driver med boligflipping, er målet helt klart å ha en inntekt på prosjektene mine. Ved å slippe å betale svært kostbar provisjon til en megler for en jobb jeg kan gjøre selv, sitter jeg heller igjen med de pengene selv.
Enkelt å finne riktige tjenester på Proprs nettsider
Da Hilde skulle bestille tjenester hos Propr, passet ingen av de ferdige pakkene helt for henne.
– Proprs nettsider er lette og oversiktelige å bruke. Det er fint at det ligger pakker klare, som man så kan legge til eller fjerne tjenester fra. Jeg leide inn et boligstylingfirma, og de kjente til en nyetablert boligfotograf i området som de anbefalte meg. Det er hyggelig å støtte en aktør i startfasen, så jeg ville gi ham oppdraget med bildene. Heldigvis var det enkelt å tilpasse Propr-pakken jeg så på. Jeg fjernet fotograftjenesten, og dermed satt jeg igjen med akkurat de tjenestene jeg hadde behov for.
Boligannonsen var enkel å få på plass, synes Hilde.
– Vi hadde pusset opp mye i leiligheten vi solgte, så selv om vi ikke hadde bodd der selv, kjente vi boligen veldig godt. Da vi skulle utforme teksten med beskrivelser av leiligheten, ville vi holde det enkelt og tydelig, og fant formuleringer både i Proprs boligannonse-verktøy og i andre boligannonser vi leste. Det tok ikke lang tid å skrive den, og annonseverktøyet gjorde at det var lett å få annonsen slik vi ville ha den.
Gjorde smart i å stole på egen vurdering
Å sette prisantydning viste seg å bli en øvelse i å stole på magefølelsen.
– Det var vanskelig å sette riktig prisantydning på boligen vi solgte. Takstmannen hadde en taksttjeneste, i tillegg til tilstandsrapporten, og vi valgte å benytte oss av den. Han satte markedsverdi til 1,6 millioner kroner, noe vi synes var overraskende lavt. Vi hadde jo fulgt med i markedet og sett på andre leiligheter vi kunne sammenligne den vi solgte med, og de hadde en prisantydning på rundt 1 900 000 kroner. Håpet var å få det samme for vår leilighet, og vi satte prisantydningen til 1 850 000 kroner.
Det viste seg at Hildes opplevelse av markedet stemte, og vel så det. Etter en samtale med megler i etterkant av salget, var han også enig i at takstmannens vurdering var for lav, og han selv ville nok ha lagt den ut for det samme som vi gjorde.
Veldig gøy å stå på visning
Hilde skjønte at interessen var stor da noen ringte og ville kuppe leiligheten før visningen. Det var uaktuelt for Hilde, spesielt siden de la inn et bud på prisantydning. Hele 18 stykker meldte seg på visningen på Hildes leilighet.
– Det var så gøy å stå på visning! Jeg opplevde at jeg hadde kontroll på situasjonen, og hadde en klar plan for hva jeg ville fortelle de som kom om leiligheten. De gangene jeg har vært på visning selv, med megler, har jeg jo sett at meglerne ikke alltid sitter på den informasjonen kjøpere er interessert i. Jeg kunne fortelle ned til detaljene om hva elektrikeren og rørleggeren har gjort, og jeg tror det kan gi trygghet til den som vurderer å legge inn bud på boligen. Det samme gjelder spørsmål om lydforhold, hvor sola kommer først om morgenen og alt sånt. En annen forskjell på å møte megler og selgeren selv på visning, handler om den personlige iveren. En som selger boligen sin selv vil nok alltid være ekstra engasjert og ikke minst serviceinnstilt overfor de som kommer på visning.
Alle som kom på visning var positive. De spurte hva Propr var, og jeg forklarte tjenesten for dem og henviste til nettsiden. Proprs nettside er også med i boligannonsen, som gjør at folk kan gå inn og lese om salgsprosessen selv, dersom de ikke kjenner til Propr fra før. Flere av de som kom på visning sa at endelig er det noen som selger privat, meglerne koster alt for mye. De fikk et positivt inntrykk av Propr og det å selge bolig selv.
Budrunde og begravelse på samme dag
Det ble en spesiell og annerledes budrunde-opplevelse for Hilde. Hun skulle nemlig i begravelse samme dag som budrunden begynte. Da var det en fordel å ha kontroll på prosessen selv.
– Jeg satt ikke foran en skjerm under budrunden, men fulgte med på SMS-ene som kom inn. Noen la inn bud med budfrist på ti minutter, så da måtte jeg forklare dem hvorfor jeg ønsket at de holdt seg til 30 minutters budfrist. Det gikk fint, helt til vi nærmet oss slutten, da ble jo folk, forståelig nok, veldig ivrige og ville sikre seg leiligheten. Prosessen hadde vært mye mer krevende og hektisk dersom jeg skulle ha en megler som mellomledd. Jeg opplevde det effektivt og ryddig å kunne forholde meg direkte til interessentene på denne måten. At vi i tillegg solgte på bare tre dager, til 2,4 millioner, hele 550 000 kroner over prisantydning, kjentes fantastisk.
Verdt å bruke penger på profesjonell boligstyling
På spørsmål om Hilde har noen gode råd til andre som skal selge med Propr, har hun et par forslag.
– Jeg tenkte ikke over at det var mitt ansvar å sørge for at overtakelsesdatoen var langt nok unna til at borettslaget fikk tid til sine prosesser. Selger du i et borettslag, er standard behandlingstid tre uker. De skal sjekke ut intern forkjøpsrett og andre ting, så det bør minimum være tre uker mellom salgsdato og overtakelse. Heldigvis møtte vi på en forretningsfører som var på tilbudssiden, så det gikk bra for vår del, selv om det var helt på grensa tidsmessig.
– Et tips jeg vil gi til alle som selger bolig, er å finne et dyktig boligstylingsfirma. Før de kom inn i leiligheten tenkte jeg at det så fint og ordentlig ut, men etter at de var ferdige så det helt smashing ut. Det var en utrolig stor forskjell, og jeg tror ikke vi hadde fått en så høy pris hvis ikke de var involvert. Kombinasjonen av Propr og et boligstylingfirma ble helt topp. Dette prosjektet er jo også et bevis på at det går an og at det er enkelt og greit å selge bolig selv. Vi fikk prisrekord både i blokka og i nabolaget, og er kjempefornøyde!
Ring oss på 23 90 59 00 (9–16, ukedager), eller legg igjen ditt telefonnummer så ringer vi deg opp.
Aktuelt
Kundeservice
Chat: 9–19 på hverdager, 12–20 på søndager
Send e-post: post@propr.no
Ring oss: 23 90 59 00 (10–16, ukedager)