Med Propr betaler du kun for den annonseringen du ønsker
Selger du boligen din gjennom en eiendomsmegler, står “markedsføringspakke” på listen over det du betaler for. Med Propr velger du selv hvordan du vil markedsføre boligen din, og dermed hvor stort budsjett du ønsker å sette av til det.
– Jeg tar en telefon til boligselgeren etter at boligannonsen er publisert, slik at vi kan se på hvordan trafikken har vært når vi legger planen videre
Christian Bedsvaag, Ansvarlig for markedsføring i Propr
Propr tjener ikke noe på at kundene deres kjøper mer annonsering, fordi boligselgerne som bruker Propr kun betaler kostpris for dette. FINN-annonse inngår i Pluss pakke, og kan velges til eller fra etter om selgeren har behov for det eller ikke.
Les mer: Endringer i FINN-annonser
– Vi er opptatt av at vi ikke skal presse på kundene våre mer markedsføring enn de selv ønsker, men vil samtidig være sikre på at de kjenner til de mulighetene som finnes for å maksimere synligheten på boligen. Derfor tar jeg en prat med selgeren, slik at vi sammen kan finne ut hvilke grep vi eventuelt skal ta.
Med Propr velger du markedsføringspakke selv
Markedsføringspakken som følger med pakken når man bruker megler, er i mange tilfeller standardisert, og en slags one size fits all. Ofte får boligselger valget mellom medium eller stor markedsføringspakke, men hvis man av ulike grunner ikke ønsker mer enn FINN-annonsen, ender man da opp med å betale for noe som ikke oppleves nødvendig.
– Vi i Propr har ingen agenda utover å gi kundene våre best mulige forutsetninger for å nå de riktige interessentene på boligen de selger. Derfor er det i dialog med boligselger vi finner veien videre. Om noen er tydelige på at FINN-annonsen er nok for dem, prøver vi ikke å overbevise dem om noe annet. Vi tvinger deg ikke til å ligge på forsiden av lokalavisa dersom du ikke mener det er hensiktsmessig.
Bedsvaag forteller at minstebeløpet for annonsering ligger på 500 kroner.
– Ønsker du å annonsere litt for boligen din, men har et begrenset budsjett, finner vi en løsning for det, forklarer Bedsvaag. Kommer du med et budsjett på 1000 kroner, får vi til noe med den summen også, kanskje vi retter innsatsen mot de siste to dagene før visning, for eksempel.
Hva kan mer markedsføring gi boligselgeren?
Bedsvaag forteller at dersom en boligselger ønsker å annonsere mer enn på FINN, er det først og fremst å øke det geografiske nedslagsfeltet som gjelder, i tillegg til å benytte flere annonseplattformer.
– Skal du selge en leilighet som ligger i pendleravstand til en større by eller et sted hvor mange arbeidsplasser er lokalisert, kan du vinne mye på å annonsere utover helt nærliggende områder. Da kan de som er på utkikk etter pendlerbolig eller som har satt opp søk inntil en kilometer unna boligen, likevel finne den.
Selger du en enebolig på et lite tettsted, vil det kanskje være så få innbyggere i nærmeste radius at det holder med FINN-annonsen for å nå dem. Men hvem vet, kanskje er boligen perfekt for en familie som vil komme seg ut av storbyen, eller boligen kan være aktuell som feriebolig dersom det ikke er boplikt.
– Det er med andre ord mange ulike ting som gjør at en bredere annonsering kan bære frukter, påpeker Bedsvaag.
Dialog og samarbeid for å finne den beste løsningen
Bedsvaag forteller at det er kombinasjonen av selgers kjennskap til området og Proprs markedsføringsekspertise som sammen danner det beste grunnlaget for en markedsføringsstrategi.
– Dialog med kunden er kjempeviktig. Vi er åpne for forslag, og er fleksible når vi finner løsninger. Folk kjenner som regel sitt eget nærområde godt, og vi vet at de aller fleste som kjøper ny bolig, ikke flytter så langt. Kunnskap om hva som rører seg lokalt, hvor mange andre boliger som ligger ute i samme område og så videre, er informasjon vi ser på når vi skal komme frem til hva slags annonsering som kan være aktuell.
Med boligannonsering er geografi den viktigste parameteren, sier Bedsvaag.
– Annonserer du hos Schibsted, er det mulig å velge geografisk område og kombinere det med hva slags innhold folk oppsøker. Mener du som selger at du har en unik familiebolig, kan annonsen rettes til de som leser innhold om familie.
Uansett hvordan man vrir og vender på det, står geografi igjen som det viktigste punktet, rett og slett fordi det kan være så mange ulike livssituasjoner hvor det kan være aktuelt å flytte. Hovedmålet med en utvidet annonsering, er å nå ut til de man ikke allerede har nådd, de som kanskje ikke vet helt at de er på jakt i det området eller i den aktuelle prisklassen.
– Stort sett bryr man seg ikke om hvem det er som ender opp med å kjøpe boligen, det viktigste er at de har pengene til å betale, konkluderer Bedsvaag.
Ring oss på 23 90 59 00 (9–16, ukedager), eller legg igjen ditt telefonnummer så ringer vi deg opp.
Aktuelt
Kundeservice
Chat: 9–19 på hverdager, 12–20 på søndager
Send e-post: post@propr.no
Ring oss: 23 90 59 00 (10–16, ukedager)