Nysgjerrigheten min ledet meg til Propr
– Jeg er en nysgjerrig type, og spesielt på digitale tjenester, så derfor gikk jeg inn og kikket på nettsidene til Propr. Jeg har både solgt og kjøpt flere ganger via megler, og hver gang har jeg gremmes over summen som går til eiendomsmegleren. Da jeg så nettsidene til Propr og hvor brukervennlig systemet var, var valget enkelt. En ting er prisen, at du betaler en brøkdel av det en megler skal ha, men jeg hadde også lyst til å prøve selv. Jeg har jo sett hva meglerens jobb går ut på, og tenkte at jeg kunne gjøre jobben like godt selv.
Du sparer så mye at du kan unne deg profesjonelle bilder
Leif Richards førsteinntrykk av Propr skulle vise seg å stemme.
– Proprs nettside er full av nyttig informasjon og gode tips til salgsprosessen. Man får en god forklaring på hva som må gjøres når i prosessen, rekkefølgen er klar, noe som gjør det hele ryddig og oversiktlig. Jeg følte at prosessen ble veldig trygg, rett og slett.
Leif Richard leste om de ulike pakkene Propr tilbyr, og ble fort enig med kona om at de skulle gå for full pakke.
– Der er Propr lagt opp likt som andre tjenestetilbyderer: du får tilbud om ulike pakker, og én av dem gir best valuta for pengene og inneholder alt du trenger. Kona ville egentlig fikse bildene selv, men jeg sa at de kronene er det unødvendig å spare når det er så rimelig i utgangspunktet. Da har vi allerede spart såpass at vi kan unne oss en profesjonell fotograf og ordentlig gode bilder.
Egentlig rart å betale noen andre for å vise fram huset ditt
Å stå på visning og vise fram sin egen bolig var helt nytt for Leif Richard, slik det er for de fleste som selger boligen selv.
– De to første visningene var vi ganske spente, mest fordi vi var redde for hva vi skulle bli spurt om, vi ville ikke fremstå som usikre. Vi hadde masse folk på visning, og da folk kom, gikk det jo helt supert. Det var ingenting å bekymre seg for. Jeg kunne uttale meg om støynivå, om naboene og alle detaljer jeg ble spurt om. Sånt vet jo ikke en megler. Egentlig er det rart at du skal betale en person for å selge en bolig som det er du selv som kjenner best.
Full fart i budrunden
Da det var tid for budrunde, tikket det ene budet inn etter det andre.
– Jeg er ikke noen gambler, men jeg kan se for meg at det er sånn det kjennes å sitte på nettkasino: budene kom i full fart, og med 50 000 kroner økning per bud. Siden det startet med bud på 4,7 millioner og endte på 5 mill, gikk det virkelig unna med oppdateringer. På et tidspunkt spurte jeg kona “skal det ikke stoppe snart?”
Leif Richard forteller at det ble såpass hektisk under budrunden at han helt glemte å kontakte andre interessenter som ikke hadde lagt inn bud. Proprs system sørget for at alle interessentene hadde fått oppdateringer på budrunden på sms, så han mottok gratulasjoner fra flere etterpå.
– Vi hadde jo en forventning om hva vi ville få for huset, men siden vi la ut huset midt i fellesferien, tok det litt tid før det ble noen stor interesse. I tillegg fikk vi et ganske lavt bud ganske tidlig i prosessen, som gjorde oss usikre på om markedet egentlig ville ha en leilighet som vår nå. Heldigvis hadde vi nerver til å avslå det budet. Vi endte opp med masse folk på visning, solgte til prisantydning, og slapp å betale godt over 100 000 til megler.
Nysgjerrig på å selge selv?
Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe. Start med å skrive inn gateadressen din, så er du i gang.
Kundeservice behjelpelige, også i krise
Proprs kundeservice er tilgjengelig hele uka gjennom, til klokken 20 hver kveld. Leif Richard brukte chatten noen ganger underveis i prosessen, og fikk raskt svar der. Han opplevde også god støtte i kundeservice da han og kona plutselig befant seg i en litt kinkig situasjon. Personen som vant budrunden på huset deres, ville trekke seg.
– Da gikk vi i dialog med Proprs kundeservice, og opplevde dem som svært behjelpelige. En slik situasjon er jo ikke noe Propr har ansvar for, budgiveren hadde trukket seg også om vi solgte med megler. Heldigvis visste Proprs kundeservice hvordan vi burde gå fram. Det som reddet oss var en annen budgiver. Propr slettet personen som vant budrunden, og tilrettela for at vi kunne tilby en annen budgiver å kjøpe huset.
Helle Marie Wiik Løwe, leder for kundeservice hos Propr, er glad for at også situasjoner som den Leif Richard opplevde, lar seg løse på en god måte.
– Vi er glade for at Leif Richard opplevde kundeservicen vår som hjelpsom. Det er spesielt viktig å kunne ha noe å lene seg på når en utfordrende situasjon oppstår. Det er nettopp derfor vi har utviklet standard hjelpetekster og generelle veiledninger som hjelper deg i de fleste situasjoner når du skal selge en bolig.
– Skulle ønske Propr hadde eksistert tidligere
Leif Richard sier han skulle ønske han hadde en fiffig eller artig punchline om Propr, men noen ganger er jo det enkle det beste.
– Alt fungerte veldig bra! Nettsiden og tjenesten er så enkel, og brukervennligheten på topp. Kombinert med lavterskel kundeservice, at vi faktisk fikk god hjelp raskt, ble det å selge med Propr en kjempegod og trygg opplevelse. Det spiller jo ingen rolle for kjøper heller, Propr er profesjonelt, og fremstår slik både på nettsiden, med FINN-annonsen, prospektet og alt. Jeg finner ikke noe negativt, samme hvor hardt og lenge jeg leter.
– Jeg har sagt det til mange andre nå, at de må vurdere dette her. Hvis objektet du selger er ukomplisert og greit, er det bare én ting å si: Aldri skal jeg bruke megler igjen!
Klar til å prøve selv?
Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag en annonse for din eiendom på under to minutter, helt gratis. Start med å velge din boligtype: