Kundeomtaler

Elizaveta solgte leiligheten med Propr på ti dager: – Markedet bestemmer prisen, ikke megleren

Elizaveta Smirnova ble kjent med Propr gjennom reklame i sosiale medier. Hun ble nysgjerrig, men valgte likevel å bruke megler for å selge leiligheten i Bergen. Det valget angret hun på, og kom tilbake til Propr da hun hadde sagt opp avtalen med megleren.

Svært god informasjon på nettsidene

Da Elizaveta avbrøt samarbeidet med megleren, visste hun med en gang at hun ville selge leiligheten selv med Propr.

– Jeg gikk inn på Proprs nettside og satte meg ordentlig inn i alle detaljene. Det var en positiv overraskelse: Når man ikke har norsk som morsmål, er det lett å se om noen kan formidle informasjon på en forståelig måte. Mye av informasjonen var ny for meg, og jeg tok meg tid til å lese meg skikkelig opp. Proprs oversiktelige nettsider gjorde at jeg fant svar på mange av spørsmålene jeg hadde, og fikk god forståelse for hvordan salgsprosessen foregår. Det virket profesjonelt og ryddig, og var det eneste aktuelle alternativet for meg etter bruddet med megleren.

Andre kunders gode erfaringer med Propr bidro også til at Elizaveta bestemte seg for å bruke Propr selv.

– Jeg leste noen intervju med fornøyde Propr-kunder, og så at dette var helt vanlige mennesker. Det fikk meg til å tenke at jeg sikkert også kan klare det. Samtidig fant jeg en podkastepisode hvor en ung dame fortalte detaljert om sin opplevelse med Propr. Hun sa blant annet at det er nesten umulig å gjøre noe feil, fordi man hele veien får beskjed om hva neste steg er. De fleste selger ikke bolig så ofte, og da er det betryggende med god oppfølging.

Kun noen tastetrykk for å bestille tjenester

Med Propr kan man selv velge hvilke tjenester man ønsker, dersom ingen av pakkene er helt riktige. Det passet bra for Elizaveta.

– Jeg hadde allerede tilstandsrapport og bilder fra runden min med megler. På Proprs nettsider kunne jeg enkelt velge bort det jeg hadde, slik at jeg skulle betale kun for det jeg trengte. Det var lett å sette sammen min egen pakke, noe som også ga en følelse av kontroll og oversikt. At man som kunde kan velge på denne måten gjør det også lett å stole på Propr, her er det ikke noe lureri eller skjulte interesser.

Elizaveta ble overrasket over hvor kjapt det gikk å skrive boligannonsen.

– Jeg var redd det skulle bli utfordrende rent teknisk, både å skrive boligannonsen og å få inn bildene, men det var utrolig enkelt. Det kom opp noen forslag til setninger i annonseverktøyet, og jeg brukte noen av dem, men skrev det meste selv. Jeg leste litt på andre annonser og fikk inspirasjon der. Bildene lastet jeg opp på en, to, tre, og så kunne jeg flytte rundt på dem slik jeg ønsket.

Etter at annonsen var publisert, oppdaget Elizaveta noen småting hun ønsket å endre på.

– Da jeg så at jeg hadde glemt å ta en ekstra runde på teksten for å rette opp grammatikk og rettskriving, ble jeg først litt stressa. Heldigvis var det jo bare å gå inn og redigere i teksten, og sekunder etterpå var den oppdatert og slik jeg ville ha den. En slik mulighet har man ikke når man selger med megler.

Gøy å sette egen prisantydning

– For å finne riktig prisantydning fulgte jeg med på andre leiligheter i området, og veide fordeler og ulemper med min egen leilighet opp mot de andre og deres pris. Når man ikke betaler den store provisjonen til megleren, står man også friere til å sette prisantydning, fordi man ikke må legge summen megleren skal ha på toppen av den egentlige prisantydningen.

– Målet mitt med å selge selv var å gjøre salgsprosessen så åpen og oversiktlig som mulig, og samtidig la markedet bestemme prisen. Det er nettopp slik jeg selv opplevde det da jeg kjøpte min første leilighet i 2015. Den var liten og upraktisk oppusset, men jeg vant budrunden og aksepterte en høy pris, fordi det viktigste for meg var å komme inn på boligmarkedet. Propr gir nettopp muligheten til å gjøre salgsprosessen mer åpen og oversiktlig.

Mest praktiske spørsmål på visning

Interessentene som dukket opp på visning hos Elizaveta virket å være kjent med Propr fra før.

– Jeg hadde sett for meg at det ville komme noen spørsmål om hvorfor jeg solgte selv, og var litt redd de ville tenke at jeg var en raring som solgte leiligheten uten megler, men neida. Det kom ikke et eneste spørsmål om Propr, og ingen spurte etter megler. Det de var opptatt av, var å se leiligheten og å få svar på en rekke praktiske ting, som hvilken type sikringer som er i sikringsskapet og hvor store strømkostnadene har vært på sommeren og vinteren. Det var lett for meg å svare på alt dette, og det føltes bra å stå på visning.

Deilig å ha full kontroll i budrunden selv

Dagen etter visning var Elizaveta klar for budrunde.

– Det var to budgivere i budrunden. Jeg har solgt med megler før og kjente til hvordan en budrunde foregår, og jeg må si at det var mye bedre å sitte med kontrollen selv. I forkant var jeg litt nervøs for om det ville bli nok tid til å sjekke finansieringen til budgiverne, men som med de fleste bekymringer, var også denne bortkastet.

– Det var helt uproblematisk å sjekke finansieringen. Da det virket som vi nærmet oss slutten på budrunde ringte jeg de to budgiverne for å sjekke om de fortsatt var med, om de ville legge inn flere bud. Han ene ga seg da, han hadde nådd sitt tak. Da ringte jeg bankkontakten til budgiveren med høyest bud, og fikk opplyst at finansieringen var i orden. Det var en god følelse å sitte med kontrollen selv, og å kunne snakke direkte med budgiverne, uten noe mellomledd.

Med Proprs kundeservice føler du deg aldri alene

Elizaveta ler når hun blir spurt om hun har hatt kontakt med Proprs kundeservice.

– Ja, jeg har hatt ganske mye kontakt med kundeservice. Selv om jeg følte at jeg maste litt på dem, har de vært like hyggelige, imøtekommende og dyktige hver gang. Ikke bare svarte de raskt, men de svarte også på en tydelig måte, slik at jeg alltid fikk den informasjonen jeg trengte. Jeg spurte om flere småting jeg var bekymret for, og de svarte og beroliget meg. Det er veldig profesjonelt, og tydelig at de som jobber der har peiling. Det føltes så trygt, og det er også et stort pluss at kundeservice har så lang åpningstid. Kundeservice ga meg en følelse av at vi gjorde dette sammen, selv om jeg jo egentlig solgte leiligheten alene.

Suksessen ligger i full åpenhet fra Propr og kontroll til selgeren

Da Elizaveta jobbet med megler for å selge leiligheten, opplevde hun at hun som boligselger hadde liten mulighet til å påvirke boligsalgsprosessen selv, og at det var vanskelig å ha oversikt. Med Propr ble det annerledes.

– Det som er helt fantastisk med Propr, er at det er full åpenhet hele veien, om priser og om prosessen. De fleste blir jo litt nervøse når de skal selge bolig, og da er det utrolig fint å ha kontroll selv, fleksibilitet til at man kan velge tjenester, ta prosessen i det tempoet man ønsker, og jobbe med dette når og hvor som helst. Propr er virkelig et unikt tilbud, hvor du som selger får fullt innsyn og en stor trygghet i prosessen. Jeg ser et stort potensial i denne løsningen.

På spørsmål om Elizaveta har gode råd til andre som skal selge med Propr, ler hun godt.

– Det beste rådet er vel å bare bruke Propr, ikke ta en omvei med å prøve megler først, slik jeg gjorde. Jeg anbefaler Propr til alle nå, og trekker frem hvor enkelt det er. Når jeg, som ikke har norsk som morsmål engang, får det til, sier det jo litt.

Spørsmål om Propr?

Ring oss på 23 90 59 00 (9–16, ukedager), eller legg igjen ditt telefonnummer så ringer vi deg opp.

Propr.no

Aktuelt

Om oss

Kundeservice

Chat: 9–19 på hverdager, 12–20 på søndager

Send e-post: post@propr.no

Ring oss: 23 90 59 00 (10–16, ukedager)

Vi samarbeider med:Gjensidige logo
: