Charlotte solgte leiligheten i Rælingen selv med Propr: Fikk 170 000 kroner over prisantydning

Da Charlotte Bjørndal Kristoffersen og samboeren Espen kjøpte leiligheten i Rælingen, planla de å bo der i et par år.

Charlotte solgte leiligheten i Rælingen selv med Propr: Fikk 170 000 kroner over prisantydning

De trivdes så godt at de ble boende i fire år. Charlotte og Espen er begge oppvokst i enebolig, og å kjøpe egen enebolig hadde hele tiden vært planen og målet. Da kjøpet av enebolig var gjennomført og tidspunktet for å selge leiligheten kom, begynte Charlotte med å sjekke hva eiendomsmeglere i området skulle ha for å selge leiligheten. Hun ble overrasket over hvor store summer det var snakk om, og googlet etter andre måter å selge bolig på. Propr kom opp på skjermen, og Charlotte var solgt.

– Propr virka profesjonelt og ordentlig, og jeg så at de hadde mange gode tilbakemeldinger fra kunder, så jeg bestemte meg for å teste det ut. Jeg har solgt med megler før, og hadde lyst til å prøve noe nytt. I tillegg var det utrolig mye penger å spare. Det føltes litt skummelt, men også spennende, og nå er jeg veldig glad vi solgte med Propr!

Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag din boligannonse på under 2 minutter. Helt uforpliktende.

Enkelt å finne det man trenger på Proprs nettsider

Å velge hvilke tjenester hun skulle ha var enkelt for Charlotte.

– Vi valgte full pakke, da fikk vi alt vi trengte, og var sikre på at riktig dokumentasjon kom med. De tre pakkene var oversiktlig presentert, og det var lett å finne frem og bestille.

Da Charlotte skulle skrive boligannonsen, fant hun inspirasjon i andre annonser.

– Jeg har aldri skrevet en boligannonse før, men jeg har jo lest mange. Jeg så ekstra nøye på andre boligannonser da jeg skulle skrive min egen. Proprs annonseverktøy fungerte godt, og det foreslo setninger som kunne brukes i de ulike delene. Jeg fant tittelen til annonsen i verktøyet, resten ordnet jeg selv. Det mest utfordrende var å finne ut hvor mye av det som stod i tilstandsrapporten som burde være med i annonsen. Propr sendte oss en veldig flink fotograf, vi var kjempefornøyd med henne og bildene av leiligheten.

Lett å sette prisantydning når man kjenner markedet

Prisantydningen var ikke så vanskelig å sette for Charlotte. Hun hadde nemlig fulgt med godt i boligmarkedet i lang tid.

– Siden jeg visste at vi ikke skulle bo i leiligheten for alltid, har jeg fulgt med i boligmarkedet her hele veien. Det er 100 leiligheter av samme type i dette sameiet, og i tillegg en del ganske like leiligheter i andre firemannsboliger i Rælingen. Jeg sammenlignet med de som har blitt solgt og som lå ute, la på litt eller trakk fra ut fra hva de hadde gjort med leiligheten og ikke. Ut fra den researchen hadde jeg en klar formening om hva leiligheten vår var verdt. I tillegg sjekket jeg med takstmannen som var her, om han syntes prisantydningen jeg ville sette var fornuftig. Han var enig i at det var en passende pris for leiligheten, og da gikk vi for den.

Nysgjerrig på å selge selv?

Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe. Start med å skrive inn gateadressen din, så er du i gang.

Søk heller på gårds- og bruksnummer

Rask og god kundeservice, også på søndager

Charlotte ble positivt overrasket da hun tok kontakt med Proprs kundeservice på en søndag.

– Jeg fikk svar innen fem minutter, på en søndag! Det forventa jeg ikke i det hele tatt. Jeg har fått god hjelp de gangene jeg har sendt dem spørsmål, raske og tydelige svar.

Kommer det noen på visning?

De fleste som selger bolig kan kjenne på stress og tanker om alt som kan gå galt. På forhånd var Charlotte mest spent på om leiligheten i det hele tatt ville bli solgt.

– Jeg var redd det ikke skulle være noe særlig interesse for leiligheten, men jeg så at det var mange klikk på FINN-annonsen. Selv om flere meldte seg på visning, turte jeg ikke tro på at noen dukket opp før de faktisk stod der. Da tidspunktet for visningen kom, hadde ingen dukket opp, men etter noen minutter ramlet det inn med folk.

Allerede da Charlotte og Espen bestemte seg for å selge leiligheten selv med Propr, sa Espen klart fra om at Charlotte fikk ta seg av visningene.

– Det var en forutsetning for at vi skulle selge selv, forteller Charlotte lattermildt, at han fikk ta med seg de to kattene våre og valpen og stikke av. Jeg syntes det virket spennende å stå på visning, og fikk med meg stefaren min, som har god peiling på bygg og praktiske ting og alltid er en god støtte for meg.

– Jeg forberedte meg godt, leste alle papirene som tilhører boligen, slik at jeg kunne svare på de spørsmålene som kom. De som kom på visning var positive til at jeg som bor i leiligheten møtte dem på visningen. En del av spørsmålene dreide seg rundt hvordan det er å bo her, om naboene tar hensyn. Det er jo noe av grunnen til at vi har blitt boende så lenge, vi har veldig hyggelige naboer som er fine å kommunisere med. Noen lurte på hvordan Propr fungerte, og da forklarte jeg det. Flere var fornøyde med å få svar på det de lurte på med én gang, det var mange erfaringer med at meglere ofte ikke har svar og må ringe tilbake senere.

Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag din boligannonse på under 2 minutter. Helt uforpliktende.

Helt trygg på at Propr fungerte godt

Charlotte var spent på hvordan folk ville reagere på at hun solgte leiligheten selv.

– Jeg var ikke bekymra for om Propr fungerte som det skulle, det følte jeg meg helt trygg på. Derimot lurte jeg litt på om de som kom på visning ville være skeptiske, hvis de ikke kjente til Propr. Tvert imot sa folk at det var fint å møte selger på visning, og deltakelsen i budrunden tyder jo på liten skepsis.

Stor aktivitet i budrunden

Da det var tid for budrunde, gikk det skikkelig unna i Rælingen.

– Jeg er glad i digitale greier, og syntes det var gøy å se at det dukket opp bud på skjermen. Det tok av ganske bra, men Proprs budrundeverktøy gjorde at jeg hadde god oversikt. Selv med fem budgivere og 19 bud, var det enkelt å se hvem som kom med bud og hvor jeg skulle ringe for å sjekke interessentens finansiering. Vi hadde jo allerede kjøpt hus, og hadde ikke annet valg enn å selge leiligheten, men da vi så hvor bra responsen var, ble vi nesten i tvil om det var riktig valg å selge den, ler Charlotte.

Charlotte har Asperger, en autismespekterlidelse, og kommunikasjon er ofte utfordrende, hun var derfor stresset for det å måtte ringe interessenter og budgivere underveis i budrunden.

– Det koster meg mye energi å snakke i telefonen. Jeg har utfordringer med å lese folk når vi møtes ansikt til ansikt, og det blir jo enda vanskeligere over telefon. Heldigvis gikk det over all forventning. Så skal det sies at jeg var veldig sliten etterpå.

Salget endte 170 000 kroner over prisantydningen, noe Charlotte og Espen var svært godt fornøyde med.

Lett å anbefale Propr videre

Charlotte har allerede anbefalt Propr til flere hun har snakket med. Hun opplevde å ha bedre kontroll på salgsprosessen med Propr enn da hun solgte med megler. Charlotte har også gode råd til andre som skal selge bolig selv med Propr.

– Folk burde sette seg godt inn i all tilgjengelig informasjon om boligen. Hos oss er det en aktuell reseksjoneringssak, så da sørget jeg for å lese papirene fra kommunen som opplyser om saken. Finn ut hva som skjer i området, les deg opp på det du kan, det tror jeg er viktig. Husk også at om det er en megler eller du selv som snakker med potensielle kjøpere, ligger ansvaret hos deg som selger. Når du kan svare på relevante spørsmål om boligen og området til de som er på visning, både ivaretar du ansvaret ditt som selger og bygger tillit.

Klar til å prøve selv?

Det er enkelt, trygt og billig. Prøvekjør tjenesten og lag en annonse for din eiendom på under to minutter, helt gratis. Start med å velge din boligtype:

Nysgjerrig på å selge selv?

Du kan sjekke hvordan Propr fungerer uten å forplikte deg til noe som helst.

Nysgjerrig på å selge selv?