Ved å annonsere bredere kan du nå flere (potensielle) boligkjøpere

Fra januar 2022 endrer FINN måten de presenterer boligannonsene sine på, og deler annonsepakkene de tilbyr i tre ulike størrelser: liten, medium og stor. Hver pakke kommer med ulike fordeler, og prisen øker i takt med størrelsen på pakken. Selger du boligen din med Propr, blir boligen din presentert med den minste pakken, av den enkle grunn at vi mener det er den klokeste bruken av pengene dine. Her er det nemlig ikke størrelsen det kommer an på.
Synlig bolig med liten annonsepakke
En boligannonse med liten annonsepakke blir lik den tradisjonelle FINN-boligannonsen, den største forskjellen er at meglerprofilen inne i annonsen blir skalert ned. Interesserte kan klikke seg inn og se på bilder, lese beskrivelse av boligen, og finne tilstandsrapport og andre salgsdokumenter. Med medium og stor pakke vil annonsen i søkeresultatet ta opp større plass på skjermen, i tillegg til at annonsen blir liggende som ukens bolig i henholdsvis tre og syv dager. Den største fordelen fra medium til stor pakke, er innsikt og kontaktinformasjon til megleren.
Det mange ikke tenker på når de betaler for boligannonsering, er hva som egentlig promoteres i annonsen. Selger man gjennom et firma, er det eiendomsmegler og firmaet megleren jobber for som får gratis reklame gjennom hver eneste boligannonse som går ut. Jo flere som klikker seg inn på boligen, desto flere visninger får megleren og firmaet, av logoen sin, av portrettet og kontaktinformasjonen til megleren. Boligselger betaler ekstra kroner for en større FINN-annonse, som i praksis er et større utstillingsvindu for meglerfirmaet.
Og for å legge kortene på bordet: Sånn er det også for oss i Propr. Vi ønsker ikke at du skal betale for å promotere tjenesten vår på FINN.
Christian Bedsvaag, sjef for digital markedsføring i Propr, forklarer hvorfor Propr tilbyr liten annonsepakke:
– Pakkene stor og medium inkluderer større og tydeligere profilering av megler. Vi synes ikke det er riktig at våre kunder skal betale for vår profilering. Derfor anbefaler vi å legge pengene man sparer på å velge liten pakke, i annen markedsføring.
Også Forbrukerrådet kommenterer at boligselgers markedsføringsbudsjett kan bli omfattende: For kostnadene er store ved norsk bolighandel – og de må betales av selger – når eiendomsmeglerkjeder og all den reklameinnsatsen de pådytter forbrukerne, skal betales.
Med liten annonsepakke hos FINN, vil boligannonsen din fortsatt komme opp i søk, og potensielle kjøpere får tilgang til salgsdokumentene, informasjonen og bildene av boligen din.
Spre boligannonsen din til flest mulig
Vi i Propr mener du er tjent med å fordele annonsekronene dine over flere ulike plattformer. Grunnen til dette er ganske enkelt at de som er på jakt etter ny bolig mest sannsynlig ikke vil bry seg om hvilken annonsepakke du har kjøpt. Boligen din blir like tilgjengelig i søk uavhengig av størrelsen på annonsepakken, og dermed vil en kjøper som leter i ditt område, enkelt finne boligen din i FINN-søket sitt.
Christian Bedsvaag påpeker at det er flere aktuelle arenaer enn FINN, og kjøpere du som boligselger kan nå ut til på andre måter:
– Vi tror ikke det er størrelsen på annonsen som avgjør om en bolig blir solgt. De fleste som er på boligjakt vil ha et aktivt søk som gir dem aktuelle annonser innenfor gitte parametere. Derfor vil det være mer å hente på å bruke pengene til å nå de som ikke er så aktive i sin boligjakt, og til de som har satt parametere som din bolig akkurat havner utenfor.
Av og til hender det at boligen din havner like på utsiden av et avgrenset boligsøk på FINN. Kanskje er noen på leting etter en bolig på 100 m2 eller mer, og selger du en bolig på 99m2 da, faller annonsen din hårfint utenfor. Et annet eksempel er hvis boligen din ligger like ved en fylkes- eller bydelsgrense, og boligkjøperen vil bo i et område som i følge søkemotoren starter 500 meter sør for boligen din. Opererer kjøperen med en makspris på 3 millioner, og din bolig ligger ute til 50 000 kroner mer, vil den ikke dukke opp i søket. Det finnes en del slik tilfeldigheter som kan spille inn, og som er gode argumenter for ikke å bruke opp hele annonsebudsjettet ditt på ett sted.
Ikke alle kjøpere sjekker heller like aktivt på FINN, og derfor kan det være en god idé å fordele annonsekronene dine utover flere kanaler. Kanskje ser noen annonsen din i lokalavisa og bestemmer seg for å gå på visning? Da er det viktig at boligen din er synlig nettopp i lokalavisa.
Vi i Propr satser på en bredere annonsering enn kun FINN, og vil tilby annonsepakker også hos andre aktører, både de som når hele landet, og dem som kan plassere boligannonsen din i de lokalavisene som er aktuelle for akkurat din bolig.
Ring oss på 23 90 59 00 (9–16, ukedager), eller legg igjen ditt telefonnummer så ringer vi deg opp.
Aktuelt
Kundeservice
Chat: 9–19 på hverdager, 12–20 på søndager
Send e-post: post@propr.no
Ring oss: 23 90 59 00 (10–16, ukedager)